Taube i Ligurien med Mikael Samuelson och Mats Bergström

Tisdag 26 oktober 19.30
Sal B

Mikael Samuelson är en av våra främsta vissångare och musikalartister, tillsammans med gitarristen Mats Bergström tar han publiken med på en härlig resa till Evert Taubes Ligurien i Uppsala Konsert & Kongress tisdag 26 oktober.

Resorna var en del av Evert Taubes liv. De gav honom energi och lust, och han lät sig ofta påverkas och miljöer och lokala melodier blev inslag i hans visor. När han gifte sig med konstnärinnan Astri Taube 1925 hade han redan tillbringat fem år i Argentina och lämnat sjömanslivet bakom sig. Tillsammans reste de till Ligurien, en miljö som inspirerade Evert till ett antal vackra och sensuellt överdådiga dikter med liguriska melodier. Mikael Samuelson har gjort ett urval av dessa och andra Taube-sånger och bjuder tillsammans med Mats Bergström på en intim afton med nationalskaldens älskade sånger.

Mikael Samuelson är en artist som med sin mångsidighet intar en särställning i svenskt musikliv. Under sex hela säsonger sjöng han huvudrollen i musikalen Fantomen på Operan i Stockholm. Han har gjort personliga och nyskapande tolkningar av musik av Taube, Bellman, Sjöberg, Allan Pettersson och Franz Schubert. Han finns rikt representerad på skiva, men ser scenen som sin viktigaste arbetsplats: ”Mötet med publiken är min livsluft”.

Mats Bergström anses som en av de ledande gitarristerna i sin generation. Sedan debuten i Wigmore Hall i London 1983 har han framträtt som solist, ackompanjatör och ensemblemusiker inom flera genrer. Repertoaren inkluderar såväl de klassiska mästerverken för gitarr som nyskriven musik och egna bearbetningar av t ex Bach och Schubert. Han kan höras på en mängd skivor och är ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien.

Läs mer, se och lyssna

Arrangör Uppsala Konsert Kongress i samarbete med Musik i Uppland

För mer information kontakta producent Stefan Holmström, stefan.holmstrom@ukk.se, 018-727 90 31

• gitarr
  • ligurien

Uppsala Konsert & Kongress är en arena för kulturlivet och en mötesplats för företag och organisationer. Här arrangeras konserter med all slags musik och publika arrangemang samt möten, internationella kongresser, events och banketter. I de olika konsertsalarna framträder internationella, nationella och lokala artister inom alla musikaliska genrer. En stark ledstjärna för verksamheten är att vara välkomnande för alla med ett programutbud som präglas av mångfald och hög kvalitet.