Two to Tango

En konsert fylld av tangons uttrycksfulla passion

Fredag 12 november, 19.30
Sal B

Dragspel och fiol, två instrument som perfekt smälter samman i musik med starka känslor, hetta och lidelse. Möt violinisten Nils-Erik Sparf och dragspelaren Matti Andersson i en konsert fylld av tangons uttrycksfulla passion. Uppsala Konsert & Kongress fredag 12 november.

Nils-Erik Sparf, fiol
Matti Andersson, dragspel

Tangomästaren Astor Piazzolla blev med åren alltmer intresserad av klassisk musik och fascinerades av Stravinsky. Här ger virtuoserna Nils-Erik Sparf och Matti Andersson liv åt Stravinskys ”Våroffer” och Piazzollas ”De fyra årstiderna i Buenos Aires” i helt nya arrangemang som kombinerar de båda giganternas musik.

Nils-Erik Sparf är förutom flitigt konserterande solist också konsertmästare i Uppsala Kammarsolister.

Matti Andersson är accordeonist men har även varit verksam som pianist, kontrabasist, flöjtist och dirigent.

Om Two to Tango

Arrangör
Uppsala Konsert & Kongress i samarbete med Musiken Hus Vänner

Producent Stefan Holmström, stefan.holmstrom@ukk.se, 018-727 90 31

• fiol
  • dragspel
  • tango

Uppsala Konsert & Kongress är en arena för kulturlivet och en mötesplats för företag och organisationer. Här arrangeras konserter, kongresser, konferenser, event och banketter. I de olika konsertsalarna framträder internationella, nationella och lokala artister inom alla musikaliska genrer. En stark ledstjärna för verksamheten är att vara välkomnande för alla med ett programutbud som präglas av mångfald och hög kvalitet.