Uppsala Konsert & Kongress säsongsprogram nominerat till Svenska Designpriset

Uppsala Konsert & Kongress säsongsprogram 01/2014 är nominerat till Svenska Designpriset i klassen redaktionell kundtidning print. UKK ger två gånger per år ut programmet och sedan 2010 har designbyrån Jacobson Vellinga Design (JVD) formgivit inte bara programmen utan även ansvarat för det totala uttrycket i övrig kommunikation, som affischer och annonser.

Med programmet för 2014 har Uppsala Konsert & Kongress och JVD lagt ribban högre än tidigare. Avsikten har varit att skapa ett program av högre kvalitet som bjuder in till läsning och som har en väsentligt längre livslängd än vad som är brukligt. Ett säsongsprogram som är aktuellt under många månader tjänar på att ha sådan dragningskraft att det gärna får ligga framme och påminna om kommande och pågående kulturevenemang.

- Tillsammans med UKK har vi strävat efter att göra ett program i en lite mer djärv magasinsform. Modernt formgivet med en öppenhet som väcker nyfikenhet, förpackat i en design präglad av värdighet. Varmt snarare än glassigt och kyligt, säger John Jacobson, creative director på designbyrån JVD.

Svenska Designpriset är en tävling i grafisk design och kommunikation som är öppen för alla. Tävlingen skall ge alla som arbetar med grafisk design och formgivning möjlighet att delta med sina alster. Svenska Designpriset har som målsättning att främja och utveckla svensk grafisk design och kommunikation. Röstningen är öppen för alla på www.designpriset.se från 8 september. Vinnarna presenteras 2 oktober vid prisutdelningen på Moderna Museet.

Vinnarna av Svenska Designpriset får Guldmedaljen och diplomet Svenska Designpriset. De vinnande bidragen publiceras på www.designpriset.se samt visas på en vinnarutställning i Stockholm, Göteborg och Malmö. Dessutom delas Silverdiplom av Svenska Designpriset ut i respektive kategori.

Presskontakt
Mats Molander, Uppsala Konsert & Kongress, mats.molander@ukk.se, 018-727 90 41, John Jacobson, Jacobson Vellinga Design, john@jvd,se, 0703-66 13 68, Annica Vellinga, Jacobson Vellinga Design, annica@jvd.se, 0703-66 13 98.