Utveckling av kongressverksamheten och ny konstnärlig ledning på Uppsala Konsert & Kongress AB

För två veckor sedan lämnade Magnus Bäckström sin post som vd och konstnärlig ledare för Uppsala Konsert & Kongress AB. Som tidigare meddelats utsågs Linda Elfving Bovin till tf vd med uppdrag att leda bolaget fram till det att en ny vd rekryterats. Just nu pågår en översyn och en genomgång av bolagets delar.
– Det finns mycket stor utvecklingspotential på den rent kommersiella sidan som handlar om möten, event och restaurang. Tillsammans med ledningsgruppen ser jag nu över frågor som lokal- och resursoptimering. Syftet med denna genomlysning är givetvis att se hur vi kan bli effektivare och hur vi kan få denna verksamhet att generera mer intäkter, säger Linda Elfving Bovin.

Uppsala Konsert & Kongress AB är en verksamhet som vilar stadigt på två ben: konsert och kongress. Med över 700 evenemang per år är Uppsala Konsert & Kongress AB bland de ledande anläggningarna i Norden. Tills vidare blir det de tre musikproducenterna Jessica Grundemar, Stefan Holmström och Patric Kiraly som tar över den konstnärliga ledningen på konsertsidan. De har arbetat med programutbudet i Uppsala Konsert & Kongress länge, vissa av dem sedan starten. De kommer tillsammans se till att den höga ambitionsnivån bibehålls.
– Det totala konsertutbudet i Uppsala Konsert & Kongress har alltid bestått av en blandning av rent kommersiella evenemang och smalare konserter med hög konstnärlig ambition. Denna breda inriktning ändras inte, säger Linda Elfving Bovin.

– Den konstnärliga höjden tummar vi inte på. Men självklart arbetar vi nu på att ta fram en uppdaterad konsertprofil som genomsyras av våra kärnvärden: djärv, öppen, varm och nytänkande. Vi ska se till att programutbudet får den genrebredd som överensstämmer med vårt ägardirektiv. Dessutom arbetar vi aktivt för att tilltala publik i olika åldrar, säger Patric Kiraly som är musikproducent/konsertkoordinator och talesperson för den nya konsertledningen.

De båda festivalerna Volt och Sacred Music Festival fortsätter som vanligt. Uppsala Konsert & Kongress är också fortsatt involverade i Oktoberstämman och Uppsala Internationella Gitarrfestival.
– Våra besökare kommer att känna igen sig i vårt utbud, vilket kommer att bli tydligt när vi presenterar programmet för hösten 2014 senare i år, säger Patric Kiraly.

För frågor hänvisas till:

Linda Bovin, tf vd, Uppsala Konsert & Kongress AB, telefon 018-7279090

Patric Kiraly, musikproducent/konsertkoordinator, Uppsala Konsert & Kongress AB, 018-7279032

Mats Molander, marknadschef, Uppsala Konsert & Kongress AB, 018-7279041

• restaurang