Värttinä - på Sverigefinländarnas dag

Värttinä - kronjuvelen i den finska folkmusiken - intar scenen på Uppsala Konsert & Kongress.

Onsdag 24 februari 19.00, Sal B

Värttinä började som ett barnprojekt i byn Rääkkylä i början av 80-talet, men fick sitt stora internationella genombrott 1991 med albumet Oi Dai. Deras sound kännetecknas av knivskarp stämsång av de tre kraftfulla rösterna Mari Kaasinen, Susan Aho och Karoliina Kantelinen.

Trions nyaste skiva Viena är inspirerad av en resa genom byarna i östra Karelen och möten med några av de traditionella runsångarna. Dessa sångare utgör på många sätt de sista kopplingarna till en kultur som har flera tusen års historia, och ur vilken bland annat den folkpoetiska Kalevala är sprungen. Resan bjöd också gruppen på majestätiska naturupplevelser och genom musiken känns det fantastiska landskapet kring Vita Havets kuster alldeles nära.

Mari Kaasinen, sång
Susan Aho, sång
Karoliina Kantelinen, sång
Matti Kallio, dragspel, flöjt