Volt står sig bra i internationell genusundersökning

I en undersökning som nyligen genomförts av dj-nätverket Female Pressure ligger både Volt 2012 och Volt 2013 högt när det gäller jämställdhet.
– Vi har arbetat aktivt med att öka antalet kvinnliga artister. Än är det inte 50/50 men givetvis är vi stolta när vi ser att vi ligger bra till jämfört med andra festivaler. Det arbete Female Pressure lägger ner är mycket viktigt och en stor inspiration i vårt eget festivalarbete, så det är stort att bli uppmärksammad där, säger Patric Kiraly, producent för Volt-festivalen på Uppsala Konsert & Kongress.

Female Pressure grundades av den österrikiska dj:n och producenten Susanne ”Electric Indigo” Kirchmayr 1998. Syftet var att skapa ett nätverk för, och en databas över, kvinnliga utövare inom den elektroniska musiken. Detta för att göra det enklare för kvinnliga dj:er och artister att nå ut och få kontakt med bokare runt om i världen. Kirchmayr ville även ifrågasätta den vanligt förekommande åsikten att det ”inte finns så många tjejer inom elektronisk musik”.

Undersökningen finns att läsa i sin helhet på http://femalepressure.wordpress.com. Av de 56 slumpmässigt utvalda festivalerna i undersökningen ligger Volt i topp med både 2012 och 2013 års upplaga av festivalen.

Antalet kvinnliga bokningar på årets Volt är 7, varav 2 är liveartister, resterande 5 dj:er. Antalet manliga akter uppgår till 11, vilket innebär att festivalen bjuder på 39 procent kvinnor, 61 procent män. Som jämförelse kan nämnas att österrikiska Ars Electronica 2012, den festival som kom trea i undersökningen, hade 24 procent kvinnliga bokningar.

Genomgående i Female Pressures undersökning är att det bokas betydligt fler män än kvinnor. Vissa festivaler har inga, eller mycket få kvinnliga artister i sitt festivalprogram. När tidningen The Wire (maj 2013) skrev om undersökningen inledde artikelförfattaren med att säga att det är en mansdominerad genre. Senare i artikeln hänvisade en festivalbokare som inte bokat en enda kvinna till faktumet att det är svårt att hitta kvinnliga artister med samma kvalitet som de manliga. – Det är en tråkig och trött inställning. Det är en mansdominerad bransch och man måste leta lite mer för att hitta kvinnliga artister. Men det har inget med kvalitet att göra, snarare med att det är en mansdominerad genre. De kvinnliga artister och dj:er vi bokar håller minst lika hög klass som sina manliga kollegor, säger Patric Kiraly.

Presskontakt: Patric Kiraly, Uppsala Konsert & Kongress, 018-7279032, patric.kiraly@ukk.se

Bokade artister Volt 2013: Kvinnor: Holly Herndon (US), Kyoka (JPN), Skirt (US), Fatima al Qadiri (US), Maya Lourenco, Towlie, Elin Franzén, Män: Model 500 (US), Shackleton (UK), Raime (UK), Mika Vainio & Joachim Nordwall (FI/SWE), TM404, Taragana Pyjarama (DK), Baba Stiltz, Johan Östman, Hugo & Sean, Googol Plex, Håkan Lidbo.

Plats: Uppsala Konsert & Kongress Tid: 8 juni, kl 20-03. För festivalprogram, info om biljettköp och nattbussar från UKK till Stockholm, se www.voltfestivalen.se