Uppsala konstmuseum bjuder in till snögraffiti på borggården 20/2 under vinterfestivalen Tusen vintrar

Lördag 20 februari 13.00–15.00 bjuder Uppsala konstmuseum in till en workshop i snögraffiti med Robin Rundström på Uppsala slotts borggård. Hela familjen är välkommen att prova på. Robin Rundström är medlem i Graffitifrämjandet som arbetar för att öka kunskapen om graffiti som konstform.

- De som kommer kan förvänta sig ett helt nytt sätt att skapa ett gemensamt konstverk på. Både att måla med spray, att måla tillsammans och att måla på snö är nog en ny erfarenhet för de flesta. Blir vi utan snö lägger vi mer fokus på spraykonsten. Det kommer bli en explosiv, rolig och förhoppningsvis snörik dag, säger Robin Rundström.

Programmet är en del av festivalen Tusen vintrar och Uppsala konstmuseums familjelördagar, där barn från 5 år med vuxen kan prova på olika skapande aktiviteter. Oömma kläder rekommenderas, men vi har även skyddskläder att låna ut. Cajsa’s Kök har under dagen försäljning av varm choklad samt närproducerat grillat och gott ute på borggården. För den som vill värma sig är Uppsala konstmuseum och café Slottet öppet med fri entré.

Vinterfestivalen Tusen vintrar arrangeras av Uppsala kommun tillsammans med närings- och föreningslivet i Uppsala 13-21 februari 2016. Läs mer på hemsidan tusenvintrar.se

Rebecka Wigh Abrahamsson, intendent Uppsala konstmuseum, 018-727 24 84,rebecka.wigh-abrahamsson@uppsala.se
Eva Björkman, pressansvarig, Uppsala konstmuseum, 018 717 24 80, eva.bjorkman@uppsala.se
Hemsida: uppsalakonstmuseum.se