Upstream inleder exklusivt samarbete med svenska Intellipool

Mjukvarudistributören Upstream Software har tecknat exklusivt distributionsavtal med svenska mjukvarutillverkaren Intellipool. Upstream kommer att erbjuda Intellipool Network Monitor som övervakar företags IT-resurser som exempelvis brandväggar, webb- och filservrar. Vid störningar i nätverket informeras administratören t.ex. via e-post och SMS. Ett led i planen att "ligga steget före" - Vi ser en tydlig trend att företag satsar mer på säkerhet. Många har insett att en brandvägg och antivirusprogram inte räcker utan att man måste "ligga steget före" och jobba förebyggande för att undvika säkerhetsincidenter. Med Intellipool Network Monitor får företaget snabbt information om någon komponent i nätverket orsakar problem. Problemet kan därefter snabbt åtgärdas för att undvika såväl ekonomiska som immateriella förluster, säger George Brontén, VD hos Upstream Software. - Upstream har framgångsrikt etablerat ett flertal programvaror på den nordiska marknaden och erbjuder ett attraktivt koncept för marknadsföring, försäljning och teknisk support. Vi är övertygade om att samarbetet kommer att öka vår försäljning och ge oss möjlighet att fokusera på forskning & utveckling, menar Robert Aronsson, grundare av Intellipool. Snabb information när IT-systemen krånglar Allt fler företag är beroende av att datorer och datasystem fungerar. Vad händer om företagets webbplats och e-handelssystem slutar att fungera? Får kunderna reda på problemet innan företagets anställda får informationen? Saknas effektiv övervakning är risken stor att företaget förlorar pengar och att incidenten skapar allvarlig bad-will. För att råda bot på detta har Intellipool utvecklat INM (Intellipool Network Monitor) som håller koll på IT-systemen. Till konkurrensfördelarna hör enkel snabb och enkel installation, webbaserat gränssnitt och en stor bredd av övervakningsmöjligheter, inklusive webb, fildelning, bandbredd, temperaturer. INM kan skicka larm bl.a. via e-post och SMS. Produkten görs tillgänglig genom Upstreams drygt 480 återförsäljare i de nordiska länderna den 20:e oktober. Om Intellipool Intellipool är ett svenskt företag med bas i Härnösand. Företaget grundades 1997 av en grupp programmerare som tillsammans arbetade med system utveckling som underkonsulter till företag inom försvarsindustrin. Intellipool lanserade sin första kommersiella mjukvara vid namn INM (Intellipool Network Monitor) under år 2002. I samband med lanseringen av INM version 2.0 lanseras produkten genom ett globalt nätverk av distributörer. Om Upstream Software Upstream Software erbjuder IT-lösningar för pålitlig internetkommunikation och förebyggande IT-säkerhet genom 480 återförsäljare i de nordiska länderna. Upstream representerar exklusivt ett antal, noga utvalda, välrenommerade mjukvarutillverkare från USA, Australien och Sverige. Upstream har introducerat ett flertal ledande programvaror på den nordiska marknaden, inklusive den populära brandväggen WinGate, e-postservern MDaemon och säkerhetsscannern Retina. Företaget är privatägt, grundades 1996 och har sitt säte i Stockholm. Kontaktpersoner: George Brontén george@upstream.se Tel: 08-566 106 73 Robert Aronsson robert.aronsson@intellipool.com Tel: 0611-223 34

Patrik Erlandsson

Fanny Winqvist