Start-upen urb-it expanderar med fler butiker och större geografiskt område

Med drygt 50 anslutna bolag, cirka 5 000 genomförda köp och med en genomsnittlig överlämningstid på 35 minuter tar urb-it nu nästa steg. Från och med idag finns tjänsten tillgänglig i ett större geografiskt område som även innefattar Stockholms närförorter. Dessutom har urb-it utvecklat en egen check-out-funktion som gör att köp kan genomföras med ett fåtal klick.

urb-it är tjänsten som förra året revolutionerade handeln. Detta genom att erbjuda personlig överlämning av varor beställda online, inom en timme i Stockholms innerstad. Nu utökas tjänstens geografiska område vilket gör det möjligt att urba produkter även till Stockholms närförorter. I och med utökningen kommer ytterligare cirka 250 000 personer att kunna urba. Dessutom har urb-it utvecklat en check-out-funktion. Med denna funktion slipper kunden att fylla i formulär med adress och kontokortsinformation osv, och köpet kan genomföras med bara några få klick.

- urb-it är en banbrytande bekväm shoppingupplevelse helt på kundens villkor. Vi är övertygade om att de som provar urb-it inte längre kommer att nöja sig med att vänta i tre dagar och sedan stå i kö på mataffären för att få de varor de köpt online. Vi är glada över att nu kunna erbjuda fler stockholmare denna tjänst, säger Mats Forsberg, VD på urb-it.

I dagsläget har urb-it drygt 50 anslutna bolag. Bland dessa finns modevarumärken som Dagmar, Marc Jacobs, Eton och Best of Brands, teknikjättar som SIBA, Media Markt och Digital Inn samt flera inredningsföretag. Tillväxten av bolag är stadig och fler bolag ansluter sig kontinuerligt.

- 80 procent av produkterna som köps online finns också tillgängliga i fysiska butiker. Med urb- its unika tekniska plattform kan handlarna tillgängliggöra sina produkter i butik för konsumenten online och kunden kan få dem överlämnade genom urb-it exakt var och när den vill. Tack vare urb-it kan den fysiska butiken, som av många dömts ut, slå tillbaka mot online- handeln, säger Mats Forsberg, VD på urb-it.

Under våren kommer urb-it fortsätta på den inslagna banan med fler strategiska samarbeten och större konsumentkampanjer. Sedan tidigare har urb-it lanserat en permanent giftshop med Bibliotekstan. H&M valde dessutom att släppa sin Conscious-kollektion via urb-it till utvalda kunder. Det senaste samarbetet är med Postnord och innebär att ett antal utvalda utlämningsställen erbjuder kunden möjligheten att få paket överlämnande var och när man vill med urb-it.

Sedan ett par månader tillbaka finns urb-it även tillgängligt i Paris. I december inleddes ett samarbete med konditoriet Ladurée och i maj anslöt sig även L’occataine till urb-it. Under juni kommer urb-it att inleda samarbete med ytterligare fem retailers i Paris. Utöver Paris och London finns även Köpenhamn och Amsterdam på listan för den fortsatta internationella expansionen för den svenska start-upen.

Som ytterligare ett steg i expansionsoffensiven passar urb-it på att lansera en ny visuell identitet och en ny webbsida. I ett nästa steg kommer kunden även att kunna köpa varor direkt på urb-its webbsida. Allt detta för att göra det inspirerande och enkelt för kunden att handla med urb-it.