Skypekonferens med fabriken i Kina

Har nu suttit 2,5 h i telefon med vår kinesiska fabrik. Rätt skönt för budgeten att det finns Skype - även om det inte alltid är 100 %, så funkar det.

Mellan all översättning så blir det ju en del dödtid - typ tid som man kan lägga här. Dock borde man ju försöka lära sig språket, men hur effektivt gör man det....? Vore en dröm att lära sig. Är avundsjuk på dagen barn som kan få chansen att lära sig detta språk.

Mkt av de problem som uppstår med kineser - både när det gäller försäljning som med produktion - är helt relaterade till språkkommunikationsproblem. Inte bara är det en större risk, men hela processen tar så oändligt mkt längre tid. Visst finns det kulturella skillnader, men språket är det största problemet.

Har och är fortfarande ett mkt bra samtal med fabriken och chefen där. Måste säga att kineserna är så jäkla hjälpsamma. Dock kanske de inte alltid är så välplanerade.

Vi har fått igenom alla våra villkor så jag måste säga att jag är jäkligt nöjd. Nu iväg för att träffa vår Taiwanesiska partner.

• Livsstil

• produktion i kina