INBJUDAN: Invigning av Hälsospåret på Stora Holmen

På fredag är det invigning av Hälsospåret på Stora Holmen. Spåret är en kilometer långt och utgår från USÖ. Här finns en ny informationstavla som visar hur man på ett enkelt sätt kan testa och följa upp sin kondition. Det går bra att både jogga eller promenera runt spåret och instruktionerna kan användas av personer i alla åldrar.

Helena Pepa, verksamhetschef på Avdelningen för sjukgymnastik är en av initiativtagarna till Hälsospåret.

- Jag kände till att det fanns Hälsospår på andra håll i Sverige och tyckte att det var ett bra koncept att ha här nära oss på USÖ. Våra nära omgivningar ger våra patienter fina möjligheter till konditionsträning.

- Även våra medarbetare och andra personer som promenerar här kan behöva något för att hålla motivationen uppe för att konditionsträna. Det här är ett bra sätt, där man kan följa sin egen utveckling, menar hon.

50 procent av sjukvårdskostnaderna
- Levnadsvanefrågorna är oerhört viktiga för människorna, i samhället och för oss i hälso- och sjukvården. Idag står livsstilsrelaterade sjukdomar för 50 procent av sjukvårdskostnaderna, om 10 år är de uppe i 70 procent om vi inte drastiskt förändrar vår livsstil och vår syn på fysisk aktivitet, säger Helena Pepa.

--------------------------------------------------

På fredag är det dags för invigning.
Invigningen kommer att genomföras av Marie-Louise Forsberg Fransson, landstingsstyrelsens ordförande och Helena Pepa, verksamhetschef vid Avdelningen för sjukgymnastik på USÖ.

Tid: 12.45 fredagen 16 maj

Plats: M-huset vid stora bron mot Stora Holmen

Hälsospåret är ett koncept som utvecklats av företaget med samma namn.  http://www.halsosparet.se/

----------------------------------------------------