Europeiska socialfonden i samarbete med utbildning.se

Under en två års-period kommer utbildning.se att ingå i ett unikt kompetensutvecklingsprojekt med EU som finansiär tillsammans med sju andra svenska företag. Syftet med projektet är att få de medverkande företagens anställda att nå sin fullaste potential i arbetslivet. Det görs bäst genom att satsa på kompetensutveckling inom bolagen.

utbildning.se är ledande inom utbildningsmarknadsföring och har kompetens att utveckla ett verktyg där man enkelt kan få en överblick kring vilka utbildningsaktörer som finns på marknaden. Det kommer vara av stor nytta när kompetenshöjande utbildningar inom projektet ska upphandlas.

utbildning.se vill satsa på kompetensutveckling inom ett antal olika områden. En omfattande enkätundersökning har gjorts inom projektet som ska ligga till grund för vilka specifika områden det blir.

– Konkret kommer projektet märkas genom att vi kommer satsa ännu mer på kompetensutveckling bland de anställda under de kommande två åren, säger Markus Rydmell, HR-ansvarig på FindCourses Global som utbildning.se ingår i.

– Flera av de kompetenshöjande åtgärderna kommer att göras tillsammans. Förutom det har vi det naturliga utbytet av erfarenheter och kunskaper organisationerna emellan. Det kommer säkert att finnas flera områden där det kommer ske naturliga utbyten av kompetens som vi inte har tänkt på än.

I Sverige stöder Socialfonden projekt som främjar kompetensutveckling. Under perioden 2007–2013 satsas 6,2 miljarder kronor i Sverige på att hjälpa individer att stärka sin kompetens.

Samtliga organisationer i projektet är tillväxtbolag som rekryterar många unga människor på arbetsmarknaden. Bolagens inriktningar är mycket varierande men kan sammanfattningsvis sägas ha en lägre medelålder än bolag i allmänhet. De medverkande bolagen är: Bisfront AB, Klarna AB, Studentum AB, Makalös AB, GM Gradén & Mattsson Marknadskommunikation AB, Releasy Customer Management AB och Teleperformance Nordic AB.

Satsningen förväntas leda till följande effekter:

• Att genom kompetensutveckling och utbildning få medarbetarna att bli mer flexibla och därmed klara arbetslivets omställningar bättre.
  • Att bolagen blir ännu bättre på att få medarbetarna att nå sin fulla potential, genom ökade satsningar på långsiktig ledarskaps- och kompetensutveckling.
  • Att nya värderingar och attityder uppmärksammas och medvetandegörs. Det ska också finnas utrymme att förändra cementerade uppfattningar.
  • Att projektets deltagare fortsätter karriären med ett ökat självförtroende och genom ökade kunskaper och erfarenheter bidra till positiv förändring hos framtida arbetsgivare, oavsett bransch.
  • Att resultatet sprids och att projektet tas an av andra företag i olika branscher.

– Vi ser det som en otrolig möjlighet att vara med i detta projekt eftersom vi tror att det kommer att skapa många positiva förändringar, både för företagen som deltar, för branschen i helhet men framför allt för de befintliga och framtida medarbetarna. Målet för oss är att tillsammans med medarbetarna skapa miljöer som motiverar, utvecklar och får människor att ta ansvar, säger Wendela Öberg, projektledare på Bisfront som är ägare av projektet.

Markus Rydmell, HR: 08 - 509 106 93
Nina Cederkvist, Informationschef: 08 - 509 106 67