Rekordmånga sökte utbildning i mars

En miljon svenskar sökte under mars utbildning via söktjänster på nätet. Dessa rekordhöga siffror redovisar Studentum.se och utbildning.se, som driver Sveriges största söktjänster för utbildning.

– En bidragande orsak till att söktrycket ökat på framför allt eftergymnasiala utbildningar är lågkonjunkturen. Så många som var tredje sökande till höstens utbildningar anger att lågkonjunkturen påverkat deras utbildningsval. Många har exempelvis svårt att få jobb och väljer då att studera istället, berättar Lina Eriksson, Informationschef för Studentum Sverige.

Studentum och utbildning.se är idag tillsammans marknadsledande internetportaler för att hitta gymnasie- och eftergymnasial utbildning, samt kompetensutveckling och fritidskurser. (Källa: KIA – index, Sveriges annonsörers officiella lista med besöksstatistik från Sveriges ledande sajter.)De utgör den svenska delen i Studentumkoncernen, ett expansivt företag med mål att driva söktjänster för utbildning världen över. Under mars månad hade koncernens svenska hemsidor ca en miljon besökare.

– Vår vision är att hjälpa alla i världen att hitta rätt utbildning och 1 miljon besökare i Sverige är en tydlig indikation på att vi går i rätt riktning. Då vår ambition är att etablera oss som marknadsledande i världen är det Skandinavien som leder vägen, säger Studentums VD, Fredrik Söderlindh.

Presskontakt:
Lina Eriksson, Informationschef

Studentum, Sverige

Direkt: 08-509 106 23

E-post: lina.eriksson@studentum.se

Nina Cederkvist, Informationschef
utbildning.se, Sverige

Tel: 08- 509 106 84

E-post: nina.cederkvist@utbildning.se

Om Studentum och utbildning.se
Studentum är idag
Sveriges ledande Internetportal för eftergymnasiala studier, www.studentum.se. Studentum startades som ett initiativ av tre studenter, en utav dem var Fredrik Söderlindh som idag är VD för företaget, med målet att hjälpa blivande studenter att lättare hitta utbildning. Studentum har funnits sedan år 2001 och har idag verksamhet i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Studentum har också en global sajt, Educations.com, som riktar sig till alla i världen som vill studera en eftergymnasial utbildning i ett annat land än sitt eget.

utbildning.se är Sveriges ledande portal för kompetensutveckling och drivs av FindCourses Global AB. utbildning.se  grundades 2004 med målet att hjälpa personer i arbetslivet att hitta rätt utbildning genom att driva ett antal utbildningsguider på internet och i tryckt form. På www.utbildning.se har 4500 utbildningar ifrån hundratals olika utbildningsföretag samlats med i genomsnitt 80 000 unika besökare per månad.

• utbildning.se
  • undersökning