Så olika tycker partierna om kompetensutveckling

I dessa valtider passade utbildning.se på att ta tempen på våra sittande riksdagspartier. Med vår undersökning har vi tagit fasta på partiernas konkreta förslag för främjande av kompetensutveckling. Vi har också frågat partierna vilka parter som bär ansvaret för vidareutveckling i Sverige.

Den 9 september är det riksdagsval i Sverige. I samband med valet har vi på utbildning.se gjort en undersökning där vi ställer fyra öppna frågor till våra sittande riksdagspartier. Målet med vår granskning är att fastställa partiernas politiska linje när det kommer till kompetens- och vidareutveckling.

Vår kartläggning visar att partierna överlag ligger relativt nära varandra – som det ofta är i stora frågor. Men det är alltid i detaljerna som skillnaderna blir uppenbara. Vissa partier proklamerar för kompetensutveckling äldre upp i åldrarna, medan andra menar att det är utbildning på gymnasial nivå som borde premieras. Ta del av undersökningen för att få reda på var ditt parti står i frågan.

Här hittar du hela undersökningen!