Skrota kurskatalogen – sökmarknadsföring är framtiden

En undersökning gjord av utbildning.se bekräftar det som tidigare trender visar. Sökmarknadsföring är på frammarsch. 35 % av de som svarade på undersökningen på utbildning.se bläddrar bara snabbt igenom en kurskatalog de får hem i brevlådan. Lika många skickar den direkt till pappersåtervinningen.

Det kan jämföras med utbildning.se:s över 100 000 besökare som under mars månad sökte efter kompetensutveckling. Bara 5 % av de som deltog i undersökningen sa att de gick in på nätet och bokade en utbildning efter att ha hittat den i en kurskatalog.

– Budskapet är tydligt. Skrota kurskatalogen, den åker ändå direkt i pappersåtervinningen, säger Nina Cederkvist, informationschef på utbildning.se

Andra företag som lagt ner sina tryckta kataloger är till exempel Fritidsresor som numera bara presenterar sina resor på nätet.

Köpta sökord allt vanligare i marknadsföringen
Den reklamkategori som växer mest i Sverige är köpta sökord på internet. Branschbedömare tror att det fortsätter så. Att köpa annonsering på Google kan kosta alltifrån några ören till flera hundra kronor per klick.

När du gör en sökning på till exempel Google visas sponsrade länkar överst och på högerkanten. Det är företag som genom en auktion hos Google har köpt det sökord du skrev in.

– På utbildning.se jobbar vi mest med organisk trafik, berättar Nina. De allra flesta låter bli att klicka på sponsrade länkar. Majoriteten väljer i stället att klicka på någon länk som själva sökningen har gett. För att komma högt upp bland sökresultaten gäller det för ett företag att ha optimerat sin egen webbplats. På utbildning.se jobbar vi hela tiden väldigt mycket med att sökordsoptimera våra sidor.

Vi använder i allt större grad sökmotorer för att hitta vad vi är ute efter på nätet.

– Antalet sökningar kommer att fortsätta öka även nästa år, säger Tobias Hedström, chefsanalytiker på Institutet för reklam- och mediestatistik till Sveriges Radio. Nu börjar vi dessutom göra sökningar i våra smarta telefoner. Det blir ytterligare en marknad för sökmotorföretagen att kapitalisera på.

Den så kallade sökordsmarknadsföringen växer kraftigt. Förra året omsatte den nästan två miljarder kronor, enligt siffror från Institutet för reklam- och mediestatistik. Det är tre gånger så mycket som för bara fem år sedan. Under samma period har omsättningen för all slags reklam bara ökat med 2 procent.

Många företag köper både sökord och använder sökmotoroptimering för att hamna högst upp både i söklistan och i sponsorlistan.