Nyckelpersoner inom Centerpartiet fick med sig goda exempel från Utbildning Nord

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2019 13:52 CET

Riksdagsledamöterna från centerpartiet fick en rundvandring inom utbildningsområdet Teknik och industri. Här på utbildningsavdelningen som bland annat utbildar lastbils- och maskinmekaniker.

Den förestående omstruktureringen av Arbetsförmedlingen och hur den kommer att påverka Utbildning Nords nordiska verksamhet i praktiken, är anledningen till att Utbildning Nord bjöd in nyckelpersoner i Centerpartiet, inom berörda delar av Januariavtalet, att besöka Utbildning Nord. Det nordiska samarbetet imponerade gästerna som under måndagen kunde se hur man praktiskt löst till och med myndighetsutövning i tre länder.

Oro för att inte passa in

Leif Lahti, direktör för Utbildning Nord inledde med att konstatera att det är otroligt viktigt att visa upp vad vi är för något.

- Vi är den udda fågeln med det nordiska perspektivet som lätt glöms bort. Vi känner en oro över hur vårt nordiska uppdrag kring kompetensförsörjning passar in i det nya.

- Här på Utbildning Nord ser vi hur man praktiskt löst till och med myndighetsutövning från tre länder på samma ställe, med t.ex handläggare från arbetsförmedlingen i Sverige och Norge och kompletterande aktörer som Iris Hadar i samma hus. Här finns ett tätt samarbete och den som behöver hjälp har närhet till personlig hjälp. Här ser vi själva kärnan i vad vi i Centern menar med januariavtalet, uttryckte den norrbottniska riksdagsledamoten Linda Ylivainio med emfas.

- Jag känner mig mindre orolig nu än innan besöket. Det känns att det finns en vilja att inte försvåra eller rasera fungerande verksamheter, utan tvärtom en genuin vilja att utveckla bl.a den statliga närvaron i glesbygd, konstaterade Leif Lahti efter besöket.

Lovade mer lokal närvaro

Martin Ådahl, centerpartiets arbetsmarknadspolitiska talesperson och Alireza Akhondi, ledamot i arbetsmarknadsutskottet sade att man från Centerpartiet varit tydlig från första början och sagt att det är viktigt med lokal myndighetsnärvaro.

- Arbetsförmedlingarna behövs, i synnerhet på landsbygden. Det är därför tokigt att arbetsförmedlingen nedmonterat kontor på landsbygden där de behövs som bäst och som har upparbetade strukturer med nära samarbete med andra aktörer. I Sverige har vi inte ministerstyre utan myndigheter är autonoma att styra sin verksamhet inom ramen för regleringsbrevet som inte brukar vara detaljerat. Nu måste regleringsbrevet bli mer detaljstyrande, för det måste bli ett stopp på kontorsnedläggning och fler skyltar ska upp, sade Martin Ådahl.

- Det har varit givande samtal och vi har fått värdefull input om hur det skulle kunna se ut. Vi tror inte ens att kontorsnedläggningar sparar pengar, tvärtom blir det dyrare, konstaterade Alireza Akhondi.

I snart 50 år har Utbildning Nord i Övertorneå anordnat yrkesutbildningar för arbetsmarknadens behov för studerande från Finland, Norge och Sverige. Årligen studerar ca 450-500 personer hos oss inom vitt skilda yrkesområden såsom automationsteknik, ekonomi, IT, media, restaurang och storkök, vård, bygg, hantverk,, elteknik, kylteknik, fordonsteknik, plåtteknik och CNC-teknik. Vi har dessutom ca 60 svenska gymnasieelever inom sex olika yrkesprogram. Utbildning Nord har ca 70 anställda i en verksamhet som bedrivs i en kreativ och mångkulturell miljö. Utbildning Nord är certifierade enligt IS0 9001-2015. Mer information om oss hittar du på www.utbnord.se

Kommentarer (0)

Kommentera