Ann Hellenius blir Stockholms stads nya it-direktör

Ann  Hellenius, idag avdelningschef på utbildningsförvaltningen, tar över som ny it-direktör i Stockholms stad den 11 maj.
– Jag ser fram emot detta spännande uppdrag som framför allt handlar om att ge stockholmarna tillgång till bra digitala verktyg och digital service. Uppgiften blir nu att driva en verksamhetsnära it-utveckling och visa på möjligheterna med digitalisering i Stockholms stad, säger hon.

Ann Hellenius är idag avdelningschef för utveckling och  samordning på utbildningsförvaltningen. Under de senaste åren har hon där även  arbetat som it-chef. Hon har lång och bred erfarenhet av it- och digitaliseringsfrågor från näringslivet och offentlig sektor, bland annat som vd för ett konsultbolag och som konsult inom it-effektivisering på Ernst & Young.

Ann Hellenius understryker vikten av ett tydligt verksamhetsperspektiv vid digitaliseringsprocesser.
– Men framför allt  handlar det om att medborgarna ska få tillgång till bra digitala verktyg och digital service. Samtidigt ska vi medverka till att effektivisera våra interna processer för att åstadkomma en digitalisering av Stockholm stad. I det arbetet  vill jag jobba mycket nära stadens verksamheter.
I den andan har hon de senaste åren drivit arbetet med Skolplattform Stockholm – det nya it-baserade  verksamhetssystemet som minskar lärarnas administrativa arbete och bidrar till  att pedagogerna får mer tid till elevens lärande. Skolplattformen ska också  förse förskolan och skolan med bättre pedagogiska verktyg och effektivare administrativa rutiner samtidigt som det underlättar för elever och vårdnadshavare.

Utmaningarna i den nya rollen är många och spännande menar hon.
– Ett oerhört viktigt område för oss är att skapa bättre förutsättningar  av nästa generations gemensamma it-service, GSIT 2.0. Vi ska ta oss an nästa generations outsourcing på ett bra sätt.
Det standardiseringsarbete som redan är gjort ger bra grundförutsättningar att bygga vidare på.
– Vi måste också vara tydliga med att finns olika verksamhetsbehov och att dessa verkligen kommer fram i den nya upphandlingen.

Beslutet om att Ann Hellenius blir ny IT-direktör i Stockholms stad togs i kommunstyrelsen den 29 april. Stadens tidigare IT-direktör, Anette Holm, lämnade sin tjänst den 22 april.

• it-direktör
  • digitalt lärande