Framtidens it-innovatörer i Kista

Stockholm Science and Innovation School utbildar framtidens innovatörer inom it. Gymnasieskolan som är inne på sitt andra år ligger i teknikintensiva Kista och samarbetar med företag i området.

För att eleverna ska få koppling till it-branschen och livet utanför skolan har man valt att samarbeta med några utvalda storföretag med kontor i området. Det gör att experter från olika områden kommer och föreläser på skolan men också att eleverna involveras i olika projekt där de får pröva sina kunskaper i världen utanför skolan.
– Om det kommer in en person utifrån och säger samma sak som vi säger varje dag blir det mycket starkare, eftersom personen inte tillhör vardagen, säger rektor Patrick Vestberg.

Lärare och elever berättar om tanken bakom skolan och hur en skola kan bygga hållbara samarbeten med lokala företag i en film på Pedagog Stockholm.

– Det är mycket att programmera; spel, ljudet, grafiken och sen nätverket. Det är så många aspekter man måste kolla och det är ganska stort och varierat. Det är jätteintressant för mig, säger eleven Alexander Vassiliou.