Sommarskola på Blackebergs gymnasium

900 elever från 91 olika skolor i hela kommunen går under fyra veckor i sommarskola på Blackebergs gymnasium. Där läser de svenska som andraspråk, engelska eller matematik för att uppnå behörighet till ett nationellt gymnasieprogram eller bättra på sin svenska.

Karin Spolin, förstelärare i svenska som andraspråk, tar emot i entrén och tillsammans går vi upp till Thomas Arvidssons klassrum högst upp i skolbyggnaden. Det är ett muntert sorl i ljusgården som är dekorerad med färggranna girlanger. Senare idag ska de fira Eid al-Fitr som markerar slutet på den muslimska fastemånaden Ramadan.

Karin och Thomas undervisar i svenska som andra språk på sommarskolan, det största ämnet med 31 nivåindelade grupper – från de som nästan har ett betyg och behöver tid att fokusera på ett ämne för att klara det sista steget, till de elever som inte kan läsa eller skriva på sitt modersmål.

– För vissa är detta första mötet med svensk skola, det blir en rivstart, säger Karin till Pedagog Stockholm.

Det är fyra intensiva veckor för elever och lärare som arbetar hårt med språket.

– De får koncentera sig på ett enda ämne intensivt i fyra veckor och det betyder mycket för språkkunskaperna. Vissa klarar betyget på det sättet, men alla fördjupar sina kunskaper, säger Karin.

Eleven Farzad Mohammadi uppskattar sommarskolan eftersom det ger elever som inte varit så länge i Sverige en chans att bli bättre på svenska. Hans vän Ahmed Adam håller med.

– Det är jättebra att man kan gå här så man får en andra chans att få betyg i ett ämne. Det här är en bra skola med bra lärare. Jag har lärt mig jättemycket på bara några veckor som jag inte kunde innan jag kom hit, säger han.