Stockholms skolor satsar på entreprenörskap

Entreprenörskap är en viktig del i Stockholms stads satsning för att skapa en skolverksamhet i världsklass. Med vad innebär det i praktiken? I en ny skrift berättar ledande företagsledare och forskare om sin syn på entreprenörskap i skolan.
– Kärnan i entreprenörskap handlar om lust och glädje, säger Anders Wall, välkänd entreprenör som intervjuas i skriften.

Entreprenörskap i skolan betyder inte i första hand att alla elever ska bli företagare. Det handlar snarare om ett förhållningssätt där eleverna är delaktiga i sitt eget lärande och trygga i att komma med egna initiativ, kvaliteter som efterfrågas allt mer i arbetslivet.

I den nya skriften Skola och entreprenörskap har utbildningsförvaltningen intervjuat ledande företagsledare och forskare samt besökt framgångsrika projekt på skolor runt om i Stockholm. Exemplen visar hur viktigt det är att släppa in verkligheten i skolan – det gynnar eleverna, lärarna och inte minst företagen.

I projektet E-profilen på Askebyskolan i Rinkeby och Äppelviksskolan i Bromma samarbetar eleverna för att genomföra olika företagsuppdrag. Uppgifterna, som annars skulle lösts av konsulter, varierar – McDonald’s vill veta hur deras meny kommer att se ut i framtiden, Folkoperan behöver hjälp att nå ut till en ung publik och Swedbank vill undersöka hur banken kommer att besökas i framtiden.

– Vi bygger vidare på elevernas kreativitet. Genom att tillsammans lösa problem och ta initiativ utvecklas den sociala och kulturella kompetensen, säger Anna Örnberg, lärare och projektledare för E-profilen.

Läs hela intervjun med Anders Wall  och mer om projektet E-profilen.

Ladda ner skriften Skola och entreprenörskap.