Gymnasielever på världskonferens i New Dehli

Elever och lärare från flera av Stockholms stads gymnasieskolor besöker Indien under november i olika sammanhang. Bland annat deltar elever och lärare i världskonferensen CDLS 2011 i New Dehli med start 4 november. Besöken sker inom ramen för Global Citizen Programme.

– Eleverna för möjlighet att möta det moderna Indien och ta hem kunskaper att dela med sig av. Syftet med Global Citizen Programme är att öka kunskaperna om de möjligheter och det ansvar som det innebär att leva i en global värld, säger projektledaren Lennart Kågestam.

Först ut är fyra elever och två lärare från IB-School South och Kärrtorps gymnasium. De deltar i den sjätte världskonferensen CDLS 2011 (Community Development and Leadership Summit) i New Dehli, Indien mellan den 4/11–14/11. Konferensen går under namnet ”Future Societies – Challenge, Conflict & Change” där tjugosex skolor från 18 länder är representerade. Tre av dagarna ägnas åt Model United Nation program där representanterna från Stockholms gymnasier deltar.

Därefter är det dags för ett antal elever från Blackebergs gymnasium, Ross-Tensta gymnasium och Östra Real att gemensamt besöka Bangalore med start 12/11. Eleverna kommer att arbeta med projektarbeten samt göra studiebesök på skolor och svenska företag.

Dessutom besöker några elever och lärare från Södra Latin Chowgule College i södra Goa under slutet av november. Det är tredje året i rad som detta utbyte med projektarbeten äger rum. Studenter från Chowgule besöker Södra Latin under våren 2012.

Global Citizen Programme omfattar skolledare, lärare samt elever i nära samverkan med företag, universitet och skolor i Indien och Kina.

För mer information:
Lennart Kågestam, projektledare Global Citizen Programme. Tel: 070-771 76 68