Nu har alla Stockholms stads gymnasieelever en egen dator

• Drygt 9 000 elever har fått ta emot egen dator eller ipad under våren.
  • Central supportfunktion etableras som eleverna själva kontaktar.
  • Inloggningstiden har förbättrats med 80 procent.
  • Markant många fler elever har aktiverat sitt mejlkonto (@stockholm.se) vilket förenklar kommunikationen mellan lärare och elever.

Resultat av och reaktioner på 1:1-satsningen
Kommunfullmäktige beslutade i april 2013 att alla gymnasieelever i Stockholms stad ska ha tillgång till en egen dator. Detta är nu verklighet genom stadens 1:1-satsning, det vill säga en dator till varje elev.

– Totalt har 9 186 elever i årskurs 1 och 2 tagit emot 8 413 bärbara datorer och 640 iPads. Effekter av 1:1 satsningen måste självklart ses på lång sikt. Men redan nu finns intressanta iakttagelser i undervisningen när alla elever har en egen dator, säger Anders Carstorp, utbildningsdirektör i Stockholms stad.

• En central supportfunktion har etablerats som eleverna själva kontaktar. Lärarna behöver alltså inte längre lägga tid på att lösa varje enskild supportfråga utan kan fokusera på pedagogiken.
  • En positiv effekt är att den genomsnittliga inloggningstiden som tidigare var drygt 3 minuter har sänkts till 37 sekunder med de nya datorerna, en förbättring med närmare 80 procent.
  • En annan positiv effekt är att markant många fler elever har aktiverat sitt mejlkonto (@stockholm.se), vilket främjar kommunikation och samverkan. Lärarna kan nu enklare kommunicera med eleverna.

Några röster från skolorna:
– Det gick väldigt smidigt när vi fick datorerna. Allt var väl förberett både från projektet och från personalen på skolan. Nu när vi varit igång någon månad kan vi se att det fungerar väl och att den nya elevsupporten avlastar även lärarna i deras arbetssituation, säger Britta Wikman, rektor på Kungsholmens Västra gymnasium.

– Våra elever har haft svårt att hänga med i utvecklingen för att det funnits för få datorer i skolan samt att de varit utan dator hemma, så 1:1-satsningen har varit extra viktig för många av eleverna, säger Linus Nygren, rektor på Kista gymnasium.

– Tillgången till egen dator har redan haft positiv effekt på lärandet för elever i särskolan på Kista gymnasium, säger Michael Rosvall, pedagog på Kista gymnasiesärskola.

1:1-satsningen är en del av Stockholm stads omfattande arbete för att utveckla och förbättra it-stödet och det digitala lärandet i stadens förskolor och skolor. Arbetet har sina utgångspunkter i stadens vision ”Stockholm – en världsledande kunskapsregion år 2030”, och i ”It-strategin för ett bättre lärande”.  De fristående skolorna får också del av satsningen men bestämmer själva hur de ska använda pengarna.