Programmering i Stockholms skolor ger spetskompetens

Programmering är en självklar del av undervisningen i alla Stockholms skolor. Det ansåg deltagarna i en publik diskussion i Sjöstadsskolan, där skolborgarrådet Olle Burell framhöll att kunskap i programmering är lika nödvändig som läsförståelse för att vi ska kunna förstå och verka i det moderna samhället.

Olle Burell är också ordförande i den programmeringskommission som Stockholms stad har tillsatt för att främja utveckling och kunskap om programmering. Detta för att göra Stockholm konkurrenskraftigt på en arbetsmarknad där många jobb kräver ny och verklighetsanpassad kompetens.

Den här decemberkvällen finns delar av programmeringskommissionen på plats på Sjöstadsskolan, där elever från åk 1 och upp till åk 9 visar upp sina kunskaper i programmering vid olika workshops som besökarna kan följa.

På podiet i matsalen samlas en panel som ska diskutera vilka kunskaper vi behöver och varför. Ska alla bli programmerare (det råder stor brist på programmerare i dag)? Eller finns det andra yrken där programmering blir en nödvändig kompetens? Absolut, var svaret. I nästan alla yrken använder vi digital information och med programmeringskunskaper kan vi själva skapa exempelvis kartor och instruktioner, både i jobbet och privat.

Demokratiaspekten är viktig, enas alla om. Medborgarna behöver förstå att det är levande människor som bestämmer vilken information vi tar del av digitalt, och att den informationen kan styras. Först då kan vi kritiskt granska den information vi tar del av.

Till åhörarnas och panelens hjälp finns elever som har nått längre än de flesta, faktiskt längre än sina lärare. Alice är 13 år och hon konstaterar att det viktigaste för att bli duktig är förmåga till logiskt tänkande, känsla för problemlösning och hyggliga kunskaper i engelska, eftersom programmeringsspråket alltid är engelska. Däremot behöver man inte vara ett mattesnille, slår hon fast.

Olle Burell lyssnar intresserat och konstaterar att skolans uppgift är att ta tillvara elevernas förmågor och ge möjlighet att ge en individualiserad utbildning. Det ska vara fullt möjligt att specialbegåvningar ska kunna nå universitetsnivå i programmering redan i grundskolan.

Den systematiska programmeringsundervisningen är ännu i sin linda. En fråga är vilka ämneskunskaper lärarna ska ha när programmering blir en integrerad del av andra ämnen, som slöjd, matematik, engelska och no-ämnena. Den didaktiska frågan lyftes också av åhörarna: hur undervisar vi?

Om programmeringskommissionen

Programmeringskommissionen ska på ett framsynt och strategiskt sätt verka för att öka den digitala kompetensen med särskilt fokus på programmering inom utbildningsväsendet i Stockholms stad. Kommissionen ska också stärka samarbetet mellan staden, näringslivet och akademin kring programmering i förskolan, grundskolan och gymnasieskolan och sätta programmering i skolan på agendan för samhällsutveckling.

Kommissionens medlemmar är:

• Olle Burell, skolborgarråd (S) Stockholms stad - Ordförande
  • Maria Rankka, vd, Stockholms Handelskammare – v Ordförande
  • Karl Alfredsson, utvecklingschef Lin Education
  • Cecilia Brinck, oppositionsborgarråd (M), gruppledare, utbildningsnämnden Stockholms stad
  • Emelie Dahlström, generalsekreterare Kodcentrum
  • Fredrik von Essen, näringspolitisk expert, IT & Telekomföretagen
  • Fredrik Heintz, docent Linköpings universitet
  • Ann Hellenius, IT-direktör Stockholms stad
  • Lena Lindblad Petersen, rektor Sjöstadsskolan
  • Martin Lorentzon, ordförande och grundare Spotify
  • Linda Mannila, forskare och utbildare, Åbo Akademi, Finland