Större valfrihet för vuxenstuderande med gemensam upphandling

Ett nytt samarbete över kommungränserna i Stockholm ligger till grund för den pågående upphandlingen av vuxenutbildningstjänster. För de studerande innebär det större valfrihet och bättre tillgänglighet.

När det nya vuxenutbildningsavtalet träder i kraft kan de studerande i de 10 kommunerna läsa hos alla utbildningsföretag som ingår i den gemensamma upphandlingen. Tidigare har man varit hänvisad att studera antingen i kommunen där man är skriven eller hos den eller de utbildningsföretag som upphandlats av hemkommunen. De mindre kommunerna får nu ett bredare utbud och de större kommunerna kan erbjuda ännu mer flexibilitet i val av kurser och utbildningsföretag. Till exempel kan man välja att läsa en kvällskurs i närheten där man har sitt jobb istället för i sin hemkommun.

- Samordningen av upphandlingen ger flera positiva vinster för Sollentuna; för kommuninvånarna en ökad valfrihet, större utbud av kurser, ökad tillgänglighet samt administrativa fördelar för kommunen med samverkan kring uppföljning och kvalitetssäkring av vuxenutbildningen, säger AnnMargrethe Ericsson (M) ordförande Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden i Sollentuna.

Kommunerna kommer att arbeta tillsammans för att säkerställa kvaliteten på utbildningarna och fortsatt utveckling av vuxenutbildning.

- Det är både spännande och utmanande att tillsammans med andra kommuner planera och utveckla vuxenutbildningen. Jag ser fram emot ett fortsatt samarbete som med all säkerhet kommer att höja kvaliteten på vuxenutbildningen för alla kommuner i upphandlingen, säger Marie Eklund, rektor vuxenutbildningen i Sollentuna.

Fakta
Kunskapscentrum Nordost (Täby, Danderyd, Vallentuna, Vaxholm), Sigtuna, Sollentuna, Solna, Stockholm, Sundbyberg och Upplands Väsby är de kommuner som samarbetar kring upphandlingen av vuxenutbildning.

Upphandlingen pågår från den 25 oktober till den 13 december och det nya avtalet väntas träda i kraft 1 juli 2011.

För mer information kontakta:
AnnMargrethe Ericsson (M), ordförande Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden i Sollentuna, 08-579 215 98
Marie Eklund, rektor vuxenutbildningen i Sollentuna, 08-579 215 37

Kontaktpersoner i de 10 kommunerna
Kunskapscentrum Nordost (Danderyd, Täby, Vallentuna, Vaxholm), Svante Ingler rektor, tfn: 08 – 555 597 01 eller 076-643 97 01

Sigtuna kommun, Lena Winterbom, rektor vuxenutbildning, tfn: 08-597 830 70 eller 070-645 10 52

Sollentuna, Marie Eklund rektor vuxenutbildning, tfn: 08-579 215 37.

Solna stad, Tommy Persson, rektor vuxenutbildning, tfn: 08-734 26 46 eller 076-767 94 50

Stockholm, Lars Brandt, chef vuxenutbildningen, tfn: 08-508 331 99

Sundbyberg, Katarina Welin, förvaltningschef kompetens- och försörjningsförvaltningen, tfn: 08-706 85 03 eller 0708-26 81 42

Upplands Väsby, Anita Simak, rektor vuxenutbildning, tfn: 08-590 976 24