Ny chef för Kunskapskanalen utsedd

Johan Grafström, chef för barnredaktionen på UR, blir ny kanalchef för Kunskapskanalen.

Han har tidigare varit projektledare på SVTi med genreansvar för nyheter och samhälle samt programchef för barn, samhälle, dokumentär och nya medier på SVT i Malmö. Mellan 1995-2005 arbetade han på konsultbolaget Dallas sthlm som han var med och grundade.

– Johan  Grafström blir  utmärkt som  ny chef  för Kunskapskanalen.  Men sin breda ledarkompetens och digitala erfarenhet har han helt rätt profil för att ta kanalen in i framtiden.  Som  flerårig  UR-medarbetare  är han också  väl förtrogen med URs utbildningsuppdrag  det blir intressant att se hur han  ihop med resten av kanalledningen vill utveckla kanalen, säger Åsa Paborn, publiceringschef UR.

– Jag är oerhört glad över förtroendet att ta över Kunskapskanalen, som har en mycket stark ställning hos publiken. Kanalen har ett fantastiskt utbud och är verkligen public service absoluta kärna. Nu hoppas jag kunna bidra till att fler upptäcker kanalen och gör den till sitt första val, säger Johan Grafström

Johan Grafström tillträder tjänsten som kanalchef under våren och därmed påbörjas rekrytering av en ny chef till Barnredaktionen på UR.

Om Kunskapskanalen
Kunskapskanalen visar ögonöppnande och engagerande program samt prisbelönta dokumentärer som utmanar tittarens nyfikenhet. Det kan röra sig om allt från historia och hälsa till natur, kultur, samhälle och vetenskap. Kanalen står för kunskap, fördjupning, sammanhang och är ett alternativ för dig som både vill bli underhållen och lära något nytt. De flesta av programmen kan du se i efterhand på UR Play och SVT Play. Kunskapskanalen ägs och drivs gemensamt av UR och SVT.