Programledarna för UR:s Mifforadio är årets folkbildare

I dag tar programledarna för UR:s serie Mifforadio emot Studieförbundet Vuxenskolans stora Folkbildarstipendium. Förutom äran består priset av 25 000 kronor.

I motiveringen kan man bland annat läsa:

”Miffo-radio är folkbildning när den är som bäst. I möte med varandra lär vi oss gemensamt om något gemensamt, men också om varandra av varandra. Hade det inte varit för att deltagandet räknas i hundratusental, så hade den första radio-cirkeln varit född.”

– Strålande kul! Extra roligt att Studieförbundet Vuxenskolan i sin motivering prickat in varför Mifforadio behövs, säger Matz Lundin, projektledare och producent.

Hela motiveringen till utmärkelsen lyder:

"Varje söndagmorgon vaknar 340.000 svenskar för att lyssna på Miffo-radio. De fyra programledarna Sophia Bergman, Nancy Delic, Balint  Marton och Claes-Eric Sivré möter röster från varje vrå av Sverige i nära samtal om livets existensiella frågor.  ”Kärlek”, ”beroende” och ”förlåtelse” får en
mening och innebörd som inte behöver vara samma. Den unika kopplingen där programledare med egen intellektuell funktionsnedsättning möter allmänheten i frågor som inte på något sätt handlar om handikapp skapar ett rum där mångfald blir det naturliga och det djupt mänskliga något vi delar oavsett var vi kommer ifrån.

Studieförbundet Vuxenskolan har en stolt tradition av att ordna folkbildning för gruppen personer med intellektuell funktionsnedsättning. För oss är det extra glädjande med de ombytta rollerna det innebär att få ge 2013 års folkbildningsstipendium till Miffo-radios programledare."