Åsa Paborn blir publiceringschef på UR

Nu är det klart att Åsa Paborn blir publiceringschef på UR. Publiceringschef är en helt ny funktion inom UR och public service. Den innebär ett fokus på UR:s användare och hur de ska nå programmen – på många olika plattformar. Åsa Paborn tillträder  1 februari 2013.

– UR är klockren public service och det görs otroligt mycket kvalitets-tv, -radio och -webb inom UR. Det blir spännande att vara med och ta företaget ett steg vidare i den digitala tidsåldern och att verka för att innehåll, målgrupp och plattform synkas ännu bättre så materialet blir en självklar del i alla lärande sammanhang, säger Åsa Paborn. Jag ser också fram emot att arbeta med och utveckla Kunskapskanalen som spelar en allt större roll i det demokratiska landskapet, fortsätter hon.

– Åsa Paborn har med sin bakgrund inom både kommersiell radio och public service den perfekta erfarenheten för att ge denna nya tjänst ett offensivt och spännande innehåll. UR ska finnas där lärarna, studenterna och elever är, och då måste vi tänka samordnat när det gäller när, var och för vem vi publicerar oss, säger UR:s vd Erik Fichtelius.

Åsa Paborn har arbetat 25 år i medievärlden, varav 15 år i olika chefspositioner inom SVT, SR, UR och SBS Radio. Hon kommer närmast från ett kanalchefsjobb på P4 med ansvar för SR Stockholm som inkluderar P4 Radio Stockholm, P3 Stockholm och Metropol.