Är det sommar? Det är det! Är Pop och politik tillbaka?

För sjätte sommaren i rad fyller UR:s Pop och politik radion och tillvaron med skön musikkunskap och härlig puls. Du hör Christer Lindarw prata om hur män i klänning fungerat som ögonöppnare. Du får också en analys av hur sexualmyter präglat brottsbalken – utifrån Röda Bönors proggklassiker. Dagen före valet medverkar popartisten Sofia Jannok i en livesändning om rösträtt och maktlöshet. Och i första programmet möter du bland andra Lili och Susie, 80-talsduon som gjorde succé med hemgjort scenspråk. Start lördag 19 juli kl. 11.03 i P4.

– Vi ger lyssnarna somrig radiolyx; aha-upplevelser och oväntad musik som man både blir smartare och gladare av. Ibland också upprörd. I år blir det allt från smurfhits och dragshow till popstjärnan som hoppade av, till Östtyskland och en 70-talsklassiker om sexualbrott. Dessutom sänder Pop och politik live tre lördagar i rad från Göteborg, Vällingby och Umeå, säger programledaren Anna Charlotta Gunnarson.

I sommarens första program medverkar Lili och Susie.

– Lili och Susie är sjukt roliga när de berättar om sina dansmoves till Oh Mama. Alla som var med på den tiden kan ju fortfarande rörelserna! I säsongsstarten tittar vi också på hur klassrummet funkat som scen i modern tid, granskar uppseendeväckande tacktal och uppträdanden och hyllar det introverta poputtrycket shoegazing, berättar Anna Charlotta.

Samma dag som Prideparaden går genom Stockholm kan du höra historien om dragshow. Med utgångspunkt i La Dolce Vita berättar Christer Lindarw från After Dark varför män i klänning har fungerat som avväpnande ögonöppnare för miljoner människor.

Dagen före valet direktsänder Pop och politik från Glashuset i Umeå. Temat är rösträtt och en av gästerna är popartisten Sofia Jannok som själv blivit alltmer politisk i sin musik sedan hon började gräva i sin samiska historia. Hur är det att ha rösträtt på papperet, men ändå inte ha möjlighet att göra sin röst hörd? Det blir ett samtal om val, makt, maktlöshet och höjda tonlägen i såväl samhället som musiken.

För intervjuer kontakta Karoline Malitzki, 08-784 42 72 eller Malin Nyberg, 073-712 44 32.