Ann Söderlund gör historien roligare i ny tv-serie

– Jag vill att serien ska visa barnen att historia är så mycket mer än gubbar som har gått runt och bestämt olika saker, säger Ann Söderlund. I UR:s En rolig historia tar Ann ett personligt och nyfiket grepp om historien. Tillsammans med Henrik Ahnborg ger hon sig iväg på en virvlande resa genom historien där hon prövar allt från att dö som järnåldershövding till att hålla sig ren på 1600-talsvis. En rolig historia sänds i Barnkanalen med start 7 januari.

Hur luktade man på medeltiden? Hur var det att vara kär under vikingatiden? Hur kom man i tid innan klockan var uppfunnen? Så många frågor.  I UR:s En rolig historia bestämmer sig Ann Söderlund och Henrik Ahnborg för att söka rätt på svaren.  Tillsammans reser de fram och tillbaka mellan olika tidsåldrar för att undersöka hur man tolkat olika begrepp och företeelser genom tiderna. Hur jämlikt var antikens Grekland? Hur kom det sig att tid blev pengar i 1800-talets industrisamhälle? När började man gifta sig av kärlek? De får också hjälp av historikern Greger Herrlich (Johannes Berg) som med jämna mellanrum dyker upp med korrekt fakta.

– Jag vill att serien ska visa barnen att historia är så mycket mer än gubbar som har gått runt och bestämt olika saker. Den ska lyfta fram vanliga människors upplevelse av den tid de levde i. Och såklart också kvinnornas betydelse för vår utveckling! Kvinnorna är ju nästan osynliga i många historieböcker. Men här får de vara med och ta plats, säger Ann Söderlund.

En rolig historia är gjord för barn i 10–12-årsåldern och ska ge tittarna perspektiv på nutiden och en relation till dåtiden. Under de sex avsnitten undersöker Ann och Henrik hur man sett på tid, smuts, kärlek mode, kommunikation och död genom tiderna. Allt för att ta reda på hur människor levt och upplevt livet i olika tider.

I första avsnittet börjar Ann och Henrik fundera på det där med tid. Vem uppfann klockan, och varför? Vad är egentligen tid? Hur har synen på tid skiljt sig genom historien och hur har vardagen påverkats av detta? De färdas till järnålderns bondesamhälle, medeltidens städer och 1800-talets industrisamhälle.

En rolig historia sänds på tisdagar kl. 19.20 i Barnkanalen med start 7 januari. Efter sändning finns avsnitten i UR Play.

AVSNITTSINFORMATION:

TIDEN, 7/1 kl. 19.20 i Barnkanalen Ann och Henrik funderar över tid. Vem uppfann egentligen klockan, och varför? De färdas genom seklerna och får veta hur tankarna om tiden har förändrats. Ann och Henrik åker till järnålderns bondesamhälle för att ta reda på hur man kom i tid utan klocka. De reser till medeltidens städer för att spekulera i hur de första klockorna introducerades, och fortsätter till 1800-talets industrisamhälle för att undersöka hur det kom sig att tid blev pengar. Varför har man sett på tiden så olika?

KÄRLEK, 14/1 kl. 19.20 i Barnkanalen Ann och Henrik börjar fundera på det där med kärlek. De färdas till 1600-talets svenska bondesamhälle där Henrik får prova på hur det kändes att bli bortgift mot sin vilja. De åker vidare till antikens Grekland där man hade en mycket friare syn på kärleken, fast det gällde bara för männen. Ann och Henrik provar på den medeltida heroiska kärleken, där man fick se men inte röra. Vi följer också familjens utveckling från bondesamhälle fram till industrisamhälle.

SMUTS, 21/1 kl. 19.20 i Barnkanalen Ann och Henrik börjar fundera på det där med smuts och hygien. Ann och Henrik färdas till en medeltida stad för att känna in hur det luktade. De hamnar också vid det franska hovet under slutet av 1600-talet, med självaste Ludvig den 14:e. Här gällde det att dölja smutsen under puder och peruker. De reser vidare till 1800-talet, upptäcker bakterier och träffar Florence Nightingale.

KOMMUNIKATION, 28/1 kl. 19.20 i Barnkanalen Ann och Henrik börjar fundera på det där med hur man skickat meddelanden till varandra genom tiderna. De prövar hur Facebook hade funkat på medeltiden och färdas sedan till stenåldern för att testa på grottmålningar och ljud- och röksignaler. De undersöker hur man skickade meddelanden i Sverige på 1600-talet, tydligen tog det 6 veckor för budet om Gustav II Adolfs död vid slaget i Lützen att nå Stockholm. Sedan flyttar de in till en 1800-talsstad och får prova på alla nya uppfinningar kring kommunikationen.

MODETS HISTORIA, 4/2 kl. 19.20 i Barnkanalen Ann och Henrik börjar fundera på hur mode uppstod och hur det har förändrats genom tiderna. Henrik och Ann beger sig till stenåldern och uppfinner nålen. Var det nu det första modet uppstod? Ann och Henrik provar medeltida kläder och fortsätter sen till en tid och plats där modet betydde allt för hur man bedömdes: Ludvig den 14:es hov i Frankrike. Sedan får de se hur vanligt folk också började få lite bättre kläder i och med industrialiseringen under 1800-talet och framväxten av klädindustrin.

DÖDEN, 11/2 kl. 19.20 i Barnkanalen Ann och Henrik börjar fundera på det där med döden. De provar på att dö i alla möjliga tider som de människor som levde då. Till exempel som neandertalare under äldre stenålder då man prydde den döde med blommor. Eller som en viking som brinner upp på en båt med sina trognaste tjänare. Ann och Henrik möter den medeltida liemannen och får vara med om en offentlig obduktion på 1800-talet för att ta reda på hur man lärde sig om sjukdomar och död.

• urplay
  • sveriges utbildningsradio