Ann Söderlund söker svar på barns kluriga frågor

Fryser pingviner om fötterna och kan man tillverka en människa i ett labb? I UR:s nya barnserie Struten ger sig programledaren och författaren Ann Söderlund ut på en hisnande jakt efter svar på barns kluriga frågor om kemi, biologi, teknik och fysik. ”Jag har drömt om att göra ett blommigt vetenskapsprogram för barn”, säger Ann. I första avsnittet flyger hon till Nordpolen för att ta reda på vad klockan egentligen är på klotets nordligaste punkt. Serien bygger på barns egna frågor och vänder sig till barn i åldrarna 9-11 år.

Seriestart: Barnkanalen tisdag 27 mars kl. 19.20.

Det är lätt att börja fundera på om man kan göra kläder av spindeltråd, om man kan få hunden att berätta vad den önskar sig i julklapp och varför ägg är äggformade. Men vem kan svara på det? I UR:s nya serie Struten möter vi den vetgiriga Ann, hennes medhjälpare Leonard och deras gemensamma firma Struten AB.  Dit kan den som är nyfiken i en strut vända sig för att få svar på sina frågor. Inga frågor är för stora eller för små i jakten på sanningen.

– Jag har drömt om att få göra ett vetenskapsprogram för barn som känns lite mer blommigt och nyfiket och lite mindre självklart, säger Ann Söderlund.  Man ska inte underskatta barn – de orkar med en filosofisk och vetenskaplig resa, utan att somna på vägen, fortsätter hon. Struten är hennes första barnprogram.

Medan Leonard stannar hemma i labbet och iscensätter gigantiska experiment ger sig Ann ut i världen för att leta. På sina resor hittar Ann både svar och massor av nya frågor. För kan man egentligen prata om pingviner utan att samtidigt berätta om is och isolering? Eller om bottenlösa sjöar utan att också undersöka alla rykten kring mystiska sjöodjur?

Leonard har inte tid för resor, för det finns alltid något spännande experiment som måste göras först. Han blandar vätskor i labbet för att hitta den perfekta blandningen som ska kunna krympa honom, han vill ju veta hur känns att bli pytteliten. Leonard testar också att steka pannkakor utan spis och experimenterar kring strömledande citroner – i miljoner.

Struten består av åtta halvtimmesavsnitt. Ann Söderlund finns tillgänglig för intervjuer.

Serien finns i UR Play sex månader efter sändning.

Kontakt: Linnéa Hallgren, pressansvarig, tel: 08-784 40 08, e-post: linnea.hallgren@ur.se.

• sveriges utbildningsradio
  • barnprogram