Barncancerfondens journalistpris går till UR och Simon Moser

Simon Moser vinner Barncancerfondens journalistpris för bästa reportage 2017 med UR:s radiodokumentär Saga, bloggen och cancern. Priset delas ut årligen till det bästa reportaget om barncancer som har publicerats under det gångna året.

Saga, bloggen och cancern är en radiodokumentär från UR:s Barnaministeriet och finns på UR Skolas webbplats. I dokumentären följer vi 16-åriga Saga Lundin som drabbats av osteosarkom och som under hösten 2017 får besked från sina läkare om att sjukdomen i hennes fall är obotlig.

- Att du, Simon får detta pris chockar mig inte ett dugg! Att se någon gå in så starkt och hårt i sitt jobb som du gjorde mig otroligt imponerad. Engagemanget var makalöst och något utöver det vanliga. 1 år av anteckningar läste du på min blogg, på loppet av bara några veckor. Tack för att du hjälpte mig och många andra cancerdrabbade barn att synas, det tackar jag något enormt för! Stort stort grattis till dig, säger Saga Lundin i ett meddelande till Simon Moser.

- Jag är glad och rörd över att vinna pris för just detta program. Saga är en unik person som mitt i sitt helvete ändå förmedlar hopp och glädje, säger Simon Moser

- För Barnaministeriet att vinna Barncancerfondens journalistpris är bland det finaste erkännande som går att få, säger Antonio de la Cruz producent och projektledare för UR:s Barnaministeriet.

Juryns motivering

En skicklig intervjuare har plockat fram många olika sidor av Sagas tankar och reflektioner, och smart klippning gör reportaget till en trettio minuter sömlös berättelse som man inte vill pausa. Det är lättbegripligt berättat med många målande beskrivningar, där även svåra frågor får ta plats och humor samsas med djupaste allvar. Precis som i sin blogg förmedlar Saga någonting hoppfullt genom sin inställning att hon är mer än sin sjukdom, att det inte bara är sorg och förtvivlan som kommit med cancern utan att det också har lett till att hon uppskattar livet på ett nytt sätt.
Ett viktigt program och en ömsint skildring av en ung människas unika situation och hennes sätt att möta ett nattsvart sjukdomsbesked, som både vuxna och unga kan lära sig mycket av.

Om Barncancerfondens journalistpris

Varje år delar Barncancerfonden ut sitt journalistpris till det bästa reportaget om barncancer som har publicerats under det gångna året. Journalistpriset omfattade tidigare två kategorier; print och etermedia. Sedan 2017 samsas samtliga nomineringar i en kategori: årets bästa reportage om barncancer.

Juryn för 2017 års journalistpris består av Kattis Ahlström, journalist och programledare, Ylva Andersson, informationsansvarig på Barncancerfonden, Gustaf Ljungman, professor i barnonkologi, Carlos Rojas, driver Sweden Research och Anki Wide Karlsson, författare och förälder med erfarenhet av barncancer.