En resa för att se och förstå hungern

Gymnasisterna Felicia, Linnea och Simon ska snart ha sommarlov. Men först ger de sig ut på varsin resa till några av de fattigaste platserna på jorden. Där ska de lära sig mer om hunger, undernäring och svält. Dokumentärserien Se hungern sänds i SVT1 den 22, 23 och 29 maj, och är en av UR:s insatser för Hungerhjälpen.

Felicia Sundberg, Linnea Thörne och Simon Mannerheim reser till olika platser i varsitt land där hungern är en del av vardagen. I Nicaragua, Burkina Faso och Bangladesh träffar de lokala eldsjälar, hjälparbetare och invånare som visar upp sin verklighet. Vilka är orsakerna till hungern på de platser de besöker? Vad är skillnaden mellan hunger, undernäring och svält?

I de tre dokumentäravsnitten får vi veta vad hunger är, dess orsaker, hur den påverkar oss människor och vad som görs för att förhindra hunger – på kort och lång sikt.

Dokumentärserien Se hungern är en del av Hungerhjälpen – Radiohjälpens insamling för att bekämpa hunger och undernäring. Serien och ett stort utbildningsmaterial till svenska skolor är UR:s bidrag till kampanjen. På UR.se finns UR:s material samlat. På Hungerhjalpen.se kan du läsa mer om hela kampanjen.

Sändning i SVT1:

22/5 kl. 21.00

23/5 kl. 21.00

29/5 kl. 22.00

För intervjuer kontakta pressansvarig.