Erik Fichtelius är Utgivarnas nya styrelseordförande

UR:s vd Erik Fichtelius har valts till ny styrelseordförande i Utgivarna.

UR är en av grundarna till Utgivarna, en gemensam organisation för press och etermedier som arbetar för ett nytt gemensamt medieetiskt system, och försvar för yttrandefriheten. Nu har jag blivit vald till ordförande, och ser fram emot att fortsätta arbeta på djupet med de här kärnfrågorna, säger Erik Fichtelius.

Erik Fichtelius framhåller att Utgivarna behövs mer än någonsin, för att samlat stå upp för yttrandefrihet och oberoende medier med eget självständigt ansvar.

– Det är viktigt med en brygga mellan public service och medier med annan finansiering, och att vi gemensamt försöker se om det går att skapa ett sammanhållet etiskt regelverk för alla nyhetsmedier.

Beslutet om ny ordförande fattades på Utgivarnas föreningsstämma som hölls i går kväll.

Läs "Varför har vi journalister" skriven av Erik Fichtelius och publicerad på Medievärlden med anledning av det nya ordförandeskapet.

Erik Fichtelius har arbetat inom public service sedan slutet av 60-talet. Sedan 2009 är han vd på UR. Han är också filosofie hedersdoktor i medie- och kommunikationsvetenskap, och har tilldelats Stora Journalistpriset två gånger.

Utgivarna är en intresseorganisation för publicistiska medieföretag i Sverige. I Utgivarna samverkar medieaktörer som slår vakt om det svenska publicistiska oberoendet. Utgivarnas medlemmar är TV4-gruppen, Sveriges Television, Sveriges Radio, Utbildningsradion, Sveriges Tidskrifter och Tidningsutgivarna.