Falska fakta i populärkulturens värld i UR:s sommarradio Fejk med Anna Charlotta Gunnarson och Maja Åström

Påhitt och falska fakta i filmens, musikens, böckernas, reklamens och de virala succéernas värld. UR:s nya radioserie Fejk med Anna Charlotta Gunnarson och Maja Åström handlar om kritiskt tänkande och populärkultur. Premiär 1 juli kl. 11.03 i P4.

Hur kan vi alla bli bättre på att inte sprida sånt som är fejk? Ihop med parhästen Maja Åström pratar Anna Charlotta Gunnarson bland annat om kampanjer och skrämselhistorier som gått överstyr, om att ompröva historiska skildringar av kända personer och fenomen, om hur vi förskjutit vår syn på vetenskapen och varför män generellt får mycket längre texter i uppslagsverk. De lanserar även 10-sekundersregeln som lindrar suget att dela fejkade saker på sociala medier.

Och båda programledarna har egen erfarenhet av att gå på en nit!

– I första programmet avslöjar jag hur min skrytsamma sida fick mig att dela en falsk Beatles-test. Numera kollar jag noga vad jag delar, berättar Anna Charlotta Gunnarson.

– Det värsta är känslan när man delar saker som inte är sanna. Jag delade en rolig artikel som sa precis det jag ville skulle vara sant. Sen visade det sig vara uppenbart lur och jag kände mig korkad, säger Maja Åström.

Anna Charlotta Gunnarson är känd från program som På spåret och UR:s mångfaldigt prisbelönta radioserie Pop och politik som haft miljonpublik i åtta år i P4. Hon är även Grammis- och Augustnominerad, och aktiv med sitt popband 500 mil.

Maja Åström är känd från poddsuccén Lundellbunkern och har jobbat med program som Musikprofessorn i P2, Uggla i P4 och Mede i P4.

MER KÄLLKRITIK FRÅN UR
Efter att Fejks 8 avsnitt gått klart tar radioserien Kjellkritik vid på samma tid och dag. Kjell Eriksson, som är journalist och har arbetat med radio och tv i flera uppskattade sammanhang, sätter fokus på källkritik i alla dess former. Vetenskapsjournalisten Emma Frans botaniserar bland all den fakta som gör vår vardag kluven – vad är det egentligen vi ska tro på? Premiär 26 augusti.

För intervjuer kontakta pressansvarig.