Familjen – en tv-serie om konsten att höra ihop

UR:s nya tv-serie Familjen sätter fokus på relationerna och de stora frågorna. Vad är en familj? Varför vill vi ha barn? Det handlar om den egna barndomens avtryck och vilka slags föräldrar vi vill vara. Om familjeband, socialt arv och om att bryta upp. Om kärlek, oro, konflikter och att räcka till. Men allra mest handlar det om den stora glädjen i att höra ihop. Serien går i sommar, med start 16 juli i SVT1. Samma dag publiceras hela serien på UR.se.

Malin kände sig aldrig hemma i sin biologiska familj. När hon var 19 år träffade hon Camilla och kärleken gjorde dem till mor och dotter. Adopterade Finn letar vid 65 års ålder efter sin biologiska släkt. Han berättar historien om hur han råkade träffa sin biologiska pappa i en ambulans – och hann säga hej precis innan pappan dog. Joche och Daniela får sitt första barn. Vem är hon?

Under sommaren är det många av oss som ägnar mycket tid åt familjen. För en del familjer blir det en avkopplande tillvaro och för andra kanske livet blir mer besvärligt då relationer ställs på sin spets. Varje onsdag, med start mitt i sommaren, sänder UR den dokumentärfilosofiska serien Familjen. Vi gör nedslag hos 35 olika familjer som alla befinner sig i olika livsfaser och står inför olika dilemman.

Vid köksbordet samtalar Ann Heberlein, Lo Kauppi, Zanyar Adami, Gunilla Bergström, Augustin Erba, Jesper Odelberg med flera om det underbara och svåra livet som förälder och barn. Vilken familjekultur vill jag ge mitt barn? Och hur kan jag utvecklas som förälder, både när allt sätts på prov och när livet mest rullar på?

Varje program utgår från ett tema, första programmet handlar om kärlek. Det andra om familjeband och det tredje om tiden.

Familjen består av 12 halvtimmesavsnitt. Serien har premiär 16 juli i SVT1 kl. 22.00. Samma dag publiceras alla tolv avsnitt på UR.se. Där finns även långa versioner av köksbordssamtalen.