Försäljningssuccé för Kina om Kina

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2013 10:02 CET

Al Jazeera World och Film Media Group, som är ledande AV-distributör till amerikanska universitet, har köpt in UR:s serie China on China. I och med avtalet med Film Media Group hamnar serien, som skildrar vardagsliv och politik i Kina, i samma utbud som bland annat HBO, Pearsons och CBC.

– Det här är en bekräftelse på att UR och Kina-projektet kvalitetsmässigt spelar i samma liga som industrins giganter. Speciellt roligt är det med FMG vars verksamhet är så nära kopplad till akademisk utbildning, säger Daniel Pynnönen som är ansvarig för försäljningen.

– Vi blev lite tagna på sängen av hur fort allt rullade igång. Det här är superkul inte minst med tanke på att januari traditionellt sett är off season i försäljningssammanhang, säger Lina Zacharias som projektleder den engelska versionen av Kina om Kina.

Serien ger en fördjupad inblick i landets historia, politik, de växande klyftorna i samhället, kultur och miljö. Kina om Kina möter bland andra framgångsrika kvinnor, slutkörda migrantarbetare, välavlönade ingenjörer, klassresenärer och miljökämpar. Alla berättar de något om sin vardag i ett Kina präglat av storstilat framtidsbygge och oro för de växande klyftorna mellan fattiga och rika.

Serien består av åtta halvtimmar och finns att se på UR Play.