Historiefokus för de unga i UR:s nya sommarserie

UR:s nya sommarserie Historiedepartementet är en spännande berättelse som tar med lyssnarna på ett halsbrytande äventyr bland kungligheter och vanligt folk. Serien vänder sig till årskurs 4-6 och har premiär söndag den 14 juni kl 08.05 i P4. Samtidigt publiceras avsnitten på UR Play och ur.se.

Anna och Johan har inte fått godkänt i historia, därför tillbringar de sommaren på Historiedepartementet. Med hjälp av en historieteleportör reser de genom tiden där de träffar olika historiska kungligheter och människor. I första avsnittet hamnar de hos en mycket grinig Gustav Vasa som har svår tandvärk.

– Barn gillar äventyr. Historiedepartementet är ett roligt och spännande äventyr där lyssnaren får möta historiska personer och situationer och min förhoppning är att genom dramatiken väcka lyssnarens intresse för Sveriges historia, säger Anders Edgren radioproducent på UR.

Historiedepartementet är en radiodramatisering som ska väcka nyfikenhet för vår historia hos den yngre generationen. Serien vänder sig till årskurs 4-6.

I rollerna hör vi Jesper Adefelt, Martin Cervell, Keith Foster, Daniel Gustavsson, Hanna Isedal, Carl Jacobson, Viveca Jedholm och Emma Peters.

För Historidepartementets manus, regi och produktion står Anders Edgren och ljuddesign Calle Nilsson. Musiken är komponerad av Anders Kampe.

Historiedepartementet består av 10 avsnitt x 15 minuter och har premiär söndag 14 juni kl. 08.05 i P4 med nya avsnitt varje söndag. Samtidigt publiceras avsnitten på UR Play och  ur.se.

• historiedepartementet
  • historia