Inferno – en serie om att leva med psykisk ohälsa

En av fyra svenskar kommer någon gång under livet att drabbas av psykisk ohälsa – ångest, depressioner, självmordstankar eller vanföreställningar. Vissa mer, andra mindre. För några kommer det även att utvecklas till livslånga sjukdomar. Hur gör man då, för att få vardagen att fungera, relationer att hålla och verklighetsuppfattningen att inte skeva för mycket? Om detta berättar UR:s nya reportageserie Inferno. Första programmet sänds torsdagen 14 oktober i Kunskapskanalen samt söndagen 17 oktober i SVT1.

– Om man inte kan se på en människa att hon är psykiskt sjuk då kan man ju inte se om hon är psykiskt frisk heller. Då vet man ju ingenting…

Infernos reporter Janne Holmbring, själv med lång erfarenhet av psykisk ohälsa, tar temperaturen på allmänheten med oväntade frågor och egna svar.

I åtta halvtimmar porträtteras människor med olika diagnoser och bakgrunder. Jenny Sjöö, 29 år, tvivlar i perioder på att hon verkligen är en bra mamma åt sin dotter, eller om det vore bättre för alla om hon tog sitt liv. Veronika Gustafsson, 28 år, hör röster som säger åt henne att göra destruktiva saker och behöver hjälp för att våga närma sig en dusch eller ett badkar. Samir Modin, 20 år, är arg på vården för att han själv behövt tjata till sig litium. Johan Blixt, 22 år, hade sina första självmordstankar som 7-åring. Ylva Augustinsson, 47 år, förlorade kontakten med sin son under en period på sju år då hon hade en psykos och låg apatisk, tungt medicinerad. Nu vill hon hjälpa andra mammor att slippa hamna i samma sits.

Som första tv-serie skildrar Inferno dessutom vardagen på en psykiatrisk akutmottagning. Någon kommer in för att den hotat med att kasta sig framför en bil, en annan patient vägrar ta medicin. Andra behöver bara få sova. Men för alla har det inre helvetet blivit övermäktigt. Ett helt avsnitt tar plats på nattskiftet på S:t Görans sjukhus i Stockholm. Avsnittet avslutas med att två sjuksköterskor går på Anna Odells utställning, och diskuterar med konstnären hur bemötandet av en livrädd patient borde gå till.

I serien får tittarna även träffa gänget bakom Radio Totalnormal -  ”Radioprogrammet där psykiskt sköra och psykiskt starka människor kommer till tals” som sänder live varje vecka från Fountain House i Stockholm. I första avsnittet följer Inferno med när de arrangerar ”Ångestloppet – världens kortaste lopp” på Götgatsbacken i Stockholm.

Inferno har under hela produktionstiden haft en tät dialog med publik och drabbade på sin blogg: psyktv.wordpress.com. Där kommer också de färdiga programmen att diskuteras och dialogen vara öppen under sändningsperioden. Fram tills nu har redaktionen både hittat medverkande till serien samt kunnat stämma av frågeställningar och testa idéer genom bloggen. På bloggen kommer också fakta och information om sjukdomar och behandlingar successivt att publiceras, med länkar till vart man kan vända sig.

Sändningsstart:

Kunskapskanalen torsdag 14 oktober 2010 kl 21.00

SVT1 söndag 17 oktober 2010 kl 22.00: Inferno (1:8)

Bildtext:
I UR:s Inferno porträtteras människor med olika bakgrunder och erfarenheter av psykisk ohälsa. Fr v Anna Odell, konstnär, Janne Holmbring, reporter Radio Totalnormal, Mikaela Abrahamsson Sundberg, sjuksköterska S:t Görans sjukhus och Jenny Sjöö, småbarnsmamma och bloggare. © Fotograf: Johan Bergmark/UR. Får endast användas i samband med denna serie.

UR är ett fristående public servicebolag som sänder i SR:s och SVT:s kanaler samt driver Kunskapskanalen tillsammans med SVT. UR:s uppgift är att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser.

• Sociala frågor