Jonas Inde skriver musik

I UR:s dokumentärserie om Jonas Inde spelas i varje avsnitt en låt av bandet Hundarna som, förutom Inde som textförfattare, består av Peder Andersson som skriver den mesta av musiken, samt sångaren Pelle Almgren. Artister som gästar serien Jonas löfte är Andreas Kleerup, Freddie Wadling, Andreas Lundstedt och Maja Ivarsson från the Sounds. Låtarna i Jonas löfte framförs under åtta avsnitt med start onsdag 5 september i SVT2.

De flesta av Hundarnas låtar är specialproducerade för serien och är väl integrerade i avsnitten och texterna rör sig ofta i samma mänskliga mörker som Jonas andra texter i programmen. Exempelvis handlar låten Vaggan är tom om Jonas vän Tobias och hans upplevelser. Låten Karolin i ett senare avsnitt handlar om en tjej som Jonas träffade under sin senaste alkoholbehandling. För att framföra Karolin har Hundarna tagit hjälp av sångerskan Maja Ivarsson från the Sounds. Maja har en egen missbruksproblematik i bagaget, och förutom att framföra låten träffas hon och Jonas och pratar bland annat om första fyllan och om att dricka för mycket som artist.

I ett annat avsnitt gästar Andreas Kleerup studion och sjunger in låten Berlin – Bollnäs (Jag måste gråta nu). Efter inspelningen tar Jonas och Andreas en fika och pratar bland annat om vad som egentligen räknas som en drog.

Andra artister som gästar programmen är Andreas Lundstedt som sjunger låten Pocka på, och Freddie Wadling som sjunger låten Misär. På inspelningarna medverkar även flera kända svenska musiker.

Bland de medverkande musikerna är Niclas Frisk, Morgan Ågren och Markus Holmberg

Kort om dokumentärserien Jonas Inde;  En dag i taget. Mer än så kan man inte lova sig själv eller någon annan. Detta vet författaren och skådespelaren Jonas Inde, som i UR:s nya dokumentärserie Jonas löfte, skildrar sin personliga kamp för att hålla sig på den ljusa sidan i livet. När som helst kan de mörka, destruktiva krafterna ta över igen.

Sändningsstart: SVT2 onsdag 5 september 2012 kl 20.30: Jonas löfte (1:8)

För dvd och vidare information kontakta Malinee Granhof, pressansvarig.