Meka med ABC gör barn nyfikna på alfabetet

Vad är egentligen alfabetet? Är det en plats? Går det att locka med en korv eller fånga i en håv? Eller kan man rentutav få fram det genom olika kemiska experiment? I UR:s nya radioserie Meka med ABC får vi följa med Timpani och hennes vänner Alf och Björna på en äventyrlig alfabetsjakt. Huvudrollerna spelas av bland andra Johan Ulveson och Ann Petrén. Meka med ABC sänds i P4 med start 18 november. Men redan nu finns alla avsnitt på ur.se/abc.

HÄR KAN DU LYSSNA PÅ ALLA AVSNITT

Figuren Timpani (Tuvalisa Rangström) bor i en gammal fabrik. En dag hittar hon ett bo med ägg. Några av äggen kläcks! Ur det första ägget kommer bokstaven A, en krumelur som heter Alf (Johan Ulveson), ur det andra ägget kläcks bokstaven B som i Björna (Ann Petrén). Timpani och hennes bokstavsvänner bestämmer sig för att ta reda på var äggen kommer ifrån och ger sig ut på en alfabetsjakt. De försöker åka till Alfabetet, men det finns ingen sådan plats. Då försöker de istället jaga alfabetet med håv och locka med korv, steka det i en stor gryta, få fram det genom kemiska experiment och snickra ihop det med hjälp av x-krokar. Men inget fungerar. Kan det vara så att alfabetet är allt – allt är ju gjort av bokstäver?

Meka med ABC är den andra programserien i UR:s stora satsning på läs- och skrivinlärning. Serien är ett första kravlöst möte med alfabetet för barn i förskoleåldern. Meka med ABC ska väcka nyfikenhet på bokstäver och alfabetet och ge kunskap om att ljuden i vårt språk symboliseras av bokstäver.

Den 18 november kl. 17.45 börjar serien sändas i UR:s Barnradio i P4. Måndag till fredag under två veckors tid får vi höra hur det går för Timpani och hennes bokstavsvänner. Men redan nu finns alla tio avsnitt på ur.se/abc.

Meka med ABC är producerad av Lena Gramstrup Olofgörs. Manus av författaren Johanna Langhorst och musik av Daniel Bingert. Berättar gör Natanael Derwinger.

Om UR:s läs- och skrivsatsning

Nu gör UR sin största satsning på läs- och skrivinlärning någonsin. Till att börja med blir det sex tv- och radioprogram (se förteckning) som alla har ett tydligt pedagogiskt mål. Dagens barn står inför varierande utmaningar och har olika pedagogiska behov. Därför gör UR en satsning som sträcker sig från förskolebarnens första möte med alfabetet till tredjeklassarna som ska lockas att läsa mer. Dessutom gör UR program som ska inspirera föräldrar till förskolebarn att läsa högt för sina barn.

På ur.se/abc finns alla program i UR:s satsning på läs- och skrivinlärning. Där finns också det pedagogiska webbspelet ABC-raketen som ska stötta barnens läsinlärning. På en temasida på ur.se kan pedagoger och föräldrar hitta tips och idéer om läs- och skrivinlärning.

Alla program i läs- och skrivsatsningen

• Livet i Bokstavslandet är en serie för alla barn som är på väg att knäcka eller precis har knäckt läskoden. Den sänds i Barnkanalen varje torsdag kl. 18.10 och riktar sig till barn i årskurs F-1. Alla avsnitt finns också på ur.se/abc.
  • Meka med ABC är en radiodramatisering som på ett lustfyllt sätt leker med bokstäverna och vårt språk. Programmet är gjort för barn i förskolan och har premiär 18 november kl. 17.45 i Barnradion i P4. Alla avsnitt finns redan nu på ur.se/abc.
  • Tv-programmet Lässugen ska inspirera föräldrar till att läsa högt för sina barn. Serien riktar sig till både förskolebarn och deras föräldrar och sänds i Barnkanalen med start 31 mars kl. 17.45 (2014).
  • Radioserien Det magiska biblioteket ska väcka läslusten hos de något mer vana läsarna i årskurs 2-3. Serien har premiär våren 2014 i Barnradion i P4.
  • Läskaraoke (arbetsnamn) utgår från tio specialskrivna berättelser med ett språk som är anpassat för att främja läsinlärning. Programmen kommer sändas i både tv och radio och är gjort för elever i årskurs F-3. Programmen har premiär i Barnkanalen 29 september kl. 17.50 (2014) samt i Barnradion i P4 under hösten 2014.
  • Bästa bokstaven är ett lekfullt program för förskolan om varje liten bokstav – med fokus på ljudandet. Hur låter bokstaven, hur känns den, hur kan man använda den? Serien har premiär vintern 2015 i Barnkanalen.

• förskola
  • alfabete