Motstånd och kärlek i Istanbul

När Fatma var 20 år flyttade hon från Turkiet till Italien. Nu åker hon tillbaka till Istanbul för att berätta för sin konservative pappa att hon träffat en italiensk man, att de älskar varandra och att de vill gifta sig. Fatma och hennes pappa åker till pappans barndomsby i Anatolien. Under resan försöker hon inleda ett samtal om kärlek, men möter gång på gång orubbligt motstånd.

Onsdag 28 mars kl. 23.00 i SVT2.

Se hela dokumentären Motstånd och kärlek i UR Play
»

– Varför är jag så rädd för honom? Pappa, jag tänker inte följa dina regler. Du kan inte tvinga mig att leva ett olyckligt liv. Jag vill gifta mig med mannen jag älskar, säger Fatma Bucak till sig själv i början av Kunskapsdokumentären Motstånd och kärlek i Istanbul.

Med starka filmscener, vackert foto och ett personligt djup skildras kulturella skillnader och oförståelsen mellan två generationer.

Fatma åker från Italien till Turkiet för att tala om för sin konservative pappa att hon vill gifta sig med en italiensk man, David. En vecka senare ska hennes älskade anlända för att be hennes far om hennes hand. Fatma följer med sin pappa på en resa till hans barndomsby i Anatolien för att delta i en kusins bröllop. Hon har aldrig tidigare varit ensam med sin pappa. Under resan försöker hon nå fram till honom men hans inställning är att familjen alltid har rätt när det gäller valet av make. Han lämnar inga öppningar för alternativ.

– Föräldrar väljer aldrig fel. Ingen mamma eller pappa skulle fatta ett felaktigt beslut, säger Huseyin Bucak, Fatmas pappa.

Under besöket i byn möter Fatma släktningar vars liv skiljer sig avsevärt från hennes eget. Familjens heder, kvinnans roll och brist på frihet påminner henne om pappans ursprung och tankemönster. Hon förstår bättre vem han är. Fatma skämtar med sina släktingar om att kvinnorna inte själva får välja sin blivande make och de resonerar kring familjens traditioner, kvinnans roll och kvinnans begränsade valmöjligheter. Men snart har bröllopsfesten kommit till sitt slut och det är dags att åka tillbaka till Istanbul igen. Dit kommer också David inom kort.

• kunskapsdokumentär
  • kulturella skillnader