Nûjen och Fridolin lär barn att trollbinda en publik

Att våga ta plats, argumentera för sin sak och att lyssna aktivt är grundstenar i såväl retorik som demokrati. I UR:s nya serie Tungan rätt i mun får fem barn arbeta ihop med retorikcoachen Elaine Eksvärd. De får också träffa varsin känd person som på ett eller annat sätt arbetar med retorik – därefter tar de sig mod och gör ett eget retoriskt framträdande.

Seriestart: tisdag 21 februari kl. 19.30 i Barnkanalen.

– Det har varit jätteroligt och förvånansvärt enkelt att arbeta med barn. Barn har närmare till retorik även om det ligger på ett omedvetet plan hos dem. De har ett otroligt livligt och bra kroppsspråk, säger retorikcoachen Elaine Eksvärd som vanligtvis jobbar med vuxna, bland annat politiker och företagsledare.

I Tungan rätt i mun byter Elaine fokus och delar med sig av sina bästa tips och övningar till fem elvaåringar. Haris får till exempel lära sig att rösten är viktig och att den kan övas upp, och Siri får jobba med valet av ord och hur de ska framföras. När Elaine är färdig med sin coaching får barnen träffa varsin person som använder retoriken i sitt arbete och avsluta med ett eget framförande.

Haris får öva sång på Operan med hovsångerskan Katarina Dalayman. Siri får prova jobbet som nyhetsankare med Rapports Katarina Sandström som mentor. Sadia träffar clownen Manne som i hela sitt liv använt sig av kroppsspråket för att väcka intresse. Agnes möter Özz Nûjen och efter en lektion med honom får hon inleda kvällens stå upp på Norra Brunn. Samuel hälsar på Gustav Fridolin i riksdagen och tillsammans jobbar de fram ett slagkraftigt tal om arbetsmiljön i klassrummet.

Tungan rätt i mun vill uppmuntra alla mellanstadieelever till att våga och vilja tala så att andra lyssnar. Serien ingår i en större retoriksatsning från UR med en rad program som kommer att sändas under 2012.

För intervjuer, mer information och fler bilder kontakta pressansvarig.