Räkna med skratt i nya Livet i Mattelandet

Efter en succéartad debutsäsong kommer nu nya avsnitt av populära Livet i Mattelandet. Barnen får åter igen åka med på en lustfylld och lärorik resa i en värld fylld med humor och matematik. Färgstarka karaktärer, lekfulla situationer och tydliga pedagogiska mål gör att matten blir både rolig och begriplig. Den nya säsongen riktar sig främst till barn i åldrarna 8–9, men även yngre och äldre barn kan ha glädje av serien.

Premiären är måndag den 14 januari kl.17.30 i Barnkanalen. Samtidigt publiceras alla tolv avsnitt på UR Play och UR Skola.

Välkommen till landet där matematik betyder allt! I vardagsnära, men något skruvade situationer konfronteras Mattelandets invånare med olika matematiska problem – som ofta visar sig ha flera olika lösningar.

- Jag satt klistrad framför den första säsongen med mina barn och vi alla bara älskade de olika karaktärerna och de roliga sketcherna. Att barnen fick med sig en massa matematik på köpet var en ren bonus. Jag tvekade inte en sekund när jag fick frågan om att vara med i den nya säsongen, säger skådespelerskan Frida Hallgren, som är en av två nya ansikten i serien.

Frida gör bland annat rollen som Conni Kalkyl, den obotliga siffertjuven. Övriga roller i serien spelas av Johan Ulveson, Henrik Johansson samt nya Emma Mehonic.

I Sifferverkstan löser mekanikerna Primus och Deci siffriga problem i vanlig ordning medan bagaren Bullino dividerar med nya kunder i Räknebageriet. Och hos Mattepolisen hjälper den självsäkra polisen Inge Räknander Mattelandets befolkning med allt från att hitta borttappade differenser till att lösa divisionsbrott.

Som i den första säsongen är personalen på Matematikrestaurangen seriens röda tråd, där de i varje avsnitt bjuder på ett sprakande sång- och dansnummer vid dagens slut.

Livet i Mattelandet  2 bjuder på fyra räknesätt, otaliga räkneapor, dubbelt så mycket humor och ett konkret sammanhang åt ett ämne som för många kan vara abstrakt.