Rekordmånga nomineringar för UR inför Kristallen 2016

I år har UR fyra nominerade produktioner till Kristallen, den stora tv-galan som prisar det gångna årets bästa tv-program. De populära barnprogrammen Livet i Mattelandet och Läsmysteriet, den omtalade mobbningsserien Det handlar om dig, och Guldbaggenominerade dokumentären My life my lesson.

– Både Livet i Mattelandet och Läsmysteriet gör precis det som alla UR:s program ska göra. De bidrar till lärande på ett inspirerande och underhållande sätt. Det är fantastiskt roligt att UR har två nomineringar i barnkategorin i år och vi ser fram emot galan. Det är många personer som har jobbat hårt med dessa program och det är klart att det vore underbart att få ta hem en Kristall, säger Caroline Ginner som är projektledare för Livet i Mattelandet och Läsmysteriet.

UR:s samproduktion My life my lesson som Guldbaggenominerades för bästa klipp och vann bästa dokumentär vid norska Nordic/Docs är nominerad i kategorin årets dokumentärprogram.

– My life my lesson är en dokumentär där barnets perspektiv står i fokus. Att barn och ungas röster får ta plats är en viktig del av UR:s uppdrag. Som samproducent är vi stolta över nomineringen och hoppas att ännu fler tar del av Felicias berättelse, säger Anna Birgersson-Dahlberg, chef för UR International.

Årets Kristallen-gala direktsänds den 4 september kl. 20.00 i Kanal 5 från Stockholmsmässan i södra Stockholm.

UR:S SAMTLIGA NOMINERINGAR, TITTLÄNKAR OCH INFO

Livet i Mattelandet, kategori årets barn- och ungdomsprogram

Välkommen till landet där matematiken betyder allt! I Bråktemplet möter vi den gamla mästaren Nin Ja, som löser invånarnas bråkproblem med sitt svärd. I Sifferverkstan jobbar siffermekarna Primus och Zero, som lagar och tillverkar alla tio siffror och bygger hur stora tal som helst. I Räknebageriet kämpar bagaren Bullino för att få ihop korrekta uträkningar till sina kunder, medan stammisen Janis tar varje tillfälle i akt att stoppa ett bakverk i munnen. Till Geometribanken kommer alla som behöver en speciell geometrisk form. Med Johan Ulveson, Liv Mjönes, Evin Ahmad och Henrik Johansson.

Läsmysteriet, kategori årets barn- och ungdomsprogram

På ett slott tar programledaren Jonas Leksell emot tre barn som antagit utmaningen att lösa ett mysterium. För att kunna lösa mysteriet behöver de ledtrådar som de får om de klarar två uppdrag i slottets källare. Uppdragen utgår från läsförståelsestrategierna: förutspå, reda ut oklarheter, ställa frågor och sammanfatta. Syftet med serien är att eleverna på ett inspirerande sätt ska få en uppfattning om hur strategierna fungerar och få lust att tillämpa dem på texter de läser.

Det handlar om dig, kategori årets fakta- och aktualitetsprogram

Vilka roller finns i en mobbningssituation och hur kan individer som var och en är schyssta göra fruktansvärda saker mot andra när de är i grupp? Mobbning handlar inte bara om den som mobbar och den som blir utsatt. Alla som står bredvid och ser men inget gör har också en del i det som sker. Utan publik, ingen mobbning. Vi får träffa mobbade och före detta mobbade som berättar om tiden då de utsattes och vilka konsekvenser mobbningen har fått för deras liv. Vi får också träffa före detta mobbare som berättar om vad de utsatt andra för och hur det kändes. Ledande mobbningsexperter från Sverige, Finland och USA förklarar mobbningens mekanismer på ett vetenskapligt sätt. Programledare är Musse Hasselvall.

My life my lesson, kategori årets dokumentärprogram

Felicia förlorade tidigt sin biologiska pappa och växte upp tillsammans med en styvpappa som misshandlade mamman. Efter tio år separerade Felicias mamma från styvpappan. Felicia vill leva ett vanligt tonårsliv, men hennes situation och upplevelser hindrar henne. Situationen förvärras när pappan hotar mamman till livet och familjen tvingas leva i ovisshet tills de får ett skyddat boende. Hoten leder till rättegång där Felicia måste vittna, och frågan är hur hon ska orka. Under två år får vi följa Felicias liv där konsekvenserna för barn som upplever våld i nära relationer blir tydliga. En film av Åsa Ekman, Oscar Hedin och Anders Teigen.

Om Kristallen

Det svenska tv-priset Kristallen belönar det bästa inom svensk tv och är en återkommande summering av det gångna tv-året. Galan sänds i år i Kanal 5 då hela 18 Kristaller ska delas ut, varav fyra är publikpriser där tittarna själva röstar. Övriga priser väljs ut av en jurygrupp och Kristallens hederspris utnämns av Kristallens styrelse.

• kristallen
  • kristallen 2016