Seriestart: Språkresan

Stavros Louca berättar om sin resa in i det svenska språket

I Sverige finns det över en miljon människor som har ett annat språk än svenska närmast hjärtat. De har alla gjort eller gör just nu en resa in i det svenska språket. Men om det är en resa det handlar om, finns det då en slutstation? Är det perfekt svenska som är målet och förutsättningen för medborgarskap, arbete och utbildning?

Språkresans första avsnitt om Stavros Louca sänds söndagen den 19 april kl 22.00 i SVT1(UR).

Stavros Louca tog hela Sverige med storm som driven mattelärare i "Klass 9A". Nu inleder han den nya serien "Språkresan", en personlig berättelse om en resa i det svenska språket, i både tid och rum. Resan går från ett vardagligt klassrum i Rinkeby till stranden utanför staden Famagusta på Cypern som han tvingades lämna 1974 då Turkiet invaderade ön. En känslosam resa som han gör tillsammans med sin dotter Sara.

- Språket tar fram de djupaste känslor som finns hos en människa. När jag vill plocka fram mina känslor så är det grekiska som gäller. Den talar till mitt hjärta, säger Stavros.

Språkresan är en serie i åtta delar där vi förutom Stravros Louca även får möta stand up-komikern Zinat Pirzadeh, företagaren Hidayet Tercan och rapparen/pedagogen Behrang Miri och återupplivar deras väg in i det svenska språket och det svenska samhället.

Varje program gästas också av författaren Jonas Hassen Khemiri, som kåserar om hur vårt språks innersta väsen egentligen ser ut.

- Filbunke, lykost, ge igen för gammal ost, finna sin gräddfil... svenskan är ett mejerispråk, säger Jonas Hassen Khemiri

På webben presenterar UR simultant med programmen en introduktion till genrepedagogik, en pedagogisk metod som framgångsrikt används i mångkulturella och mångspråkiga skolor runt om i världen.

UR är ett fristående public servicebolag som sänder i SR:s och SVT:s kanaler samt driver Kunskapskanalen tillsammans med SVT. UR:s uppgift är att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser.

• Massmedia