Studiodebatt med Nationaldemokraterna

Främlingsfientliga Nationaldemokraterna vill sprida sitt budskap inne i skolan. Ska de släppas in eller stängas ute? Enligt ett beslut från Justitiekanslern får skolorna inte stänga ute främlingsfientliga partier eftersom yttrandefriheten väger tyngre än skollagen. Ett beslut som nu blir alltmer kritiserat och som väckt stor oro bland landets rektorer. Många skolor vägrar också släppa in ND, trots JK:s beslut.

I Skolfronts första program är Natanael Karlsson på plats vid Nationaldemokraternas aktion utanför en skola i Södertälje. Aktionen en tidig måndagsmorgon när höstterminen just startat väckte starka reaktioner från elever och skolpersonal.

I studion möts rektorer, elever, SSU:s ordförande Jytte Guteland och Nationaldemokraternas partiledare Marc Abramsson i en debatt.

- Det är kontroversiellt att bjuda in Nationaldemokraterna till studion, men frågan är så pass principiellt viktig. Dessutom, om skolorna förväntas ta debatten måste väl vi i media våga ta den också, säger Cecilia Bäcklander, ansvarig utgivare för UR:s Skolfront.

- Jag har aldrig tidigare gjort ett reportage där jag upplevt så aggressiv stämning. Skolan har många elever med invandrarbakgrund och flera blev mycket upprörda när de möttes av Nationaldemokraterna utanför skolporten. Det blir väldigt tydligt i reportaget att det är svårt både för skolledning och elever att hantera den här typen av partier, säger Natanael Karlsson.

- Det är en viktig debatt som ställer frågor om yttrandefrihet och demokrati på sin spets, säger Filip Struwe. Vad är viktigast, yttrandefriheten eller rätten för elever att inte riskera bli kränkta på sin arbetsplats?

Biografi:

Filip Struwe: har bl a arbetat på SR som reporter på Efter två, Amanda Rydman och Folkradion och programledare Hallå i P3 och Radio Europa. Har även tidigare varit producent för Lantz i P3 och vikarierat SVT:s korrespondent i Washington och varit programledare och reporter för Rapport, där han bl a ägnat sig åt att avslöja turerna kring FRA.

Natanael Karlsson: Har bland annat arbetat med P1:s Tendens, Pippirull och partiledarutfrågningar samt Flipper i P3. På SVT har han arbetat med Kvarteret Skatan, Mediemagasinet och Faktum.

Foto: Karin Alfredsson / UR

Bildtext1: Filip Struwe och Natanael Karlsson är programledare i UR:s Skolfront.

Säsongsstart: SVT2 torsdag 25 september 2008 kl 19.30: Skolfront

För intervju eller vidare information kontakta UR:

Malinee Granhof, malinee.granhof@ur.se

• Massmedia