Teknik för särskolan i fokus när Byggänget bygger om

Byggänget följer tio särskoleelever i deras arbete med att bygga om sitt trista uppehållsrum. Målning, hållfasthet, återvinning, skala och elektricitet är några av de ämnen som eleverna sätter sig in i. Ett program för teknikämnet, tänkt att användas i grundsärskolan år 7-9 och gymnasiesärskolan. Programledare är konstnären och hantverkspedagogen Zafire Vrba. Seriens åtta avsnitt finns nu på UR.se.

Teknikämnet har skrivits fram tydligare i den nya läroplanen för särskolan och UR vill fortsätta att göra fler program specifikt för särskolan efter succén med Sexbyrån. Byggänget spelades in på Kista särskolegymnasium där vi får följa Sebastian, Amanda, Jens och de övriga ungdomarna i arbetet med att skapa ett nytt uppehållsrum där de trivs och vill spendera tid.

- Det var elevernas egna önskemål om rummet som stod i fokus och deras ambitioner drev hela tiden arbetet framåt. Byggänget var experterna, säger programledaren Zafire Vrba.

Byggänget bjuder också in bl.a. Hollywoodfrun Maria Montazami och bloggaren Elsa Billgren för att få inredningstips. Det är ett projekt av särskoleelever för särskolelever, och har mottagits mycket positivt av bland andra gymnasiesärskolan Polhemsskolan i Gävle. Anna Ericsson, speciallärare, säger:

- Vi på Hantverksprogrammet har tittat på hela serien av Byggänget! Eleverna har varit mycket positivt inställda till serien. De tycker att det har varit bra, lätt att hänga med och bra nivå. Jag, som lärare, är mycket imponerad. Detta är precis den typen av program som vi på särskolan efterfrågar. Avskalat, men inte barnsligt. Bra nivå för våra elever på gymnasiesärskolan.

Serien omfattar 8 avsnitt, varje avsnitt är 13 minuter.

1. Förvandlingen av rummet kan börja

Byggänget får besök av Johnnie Krigström, från TV-serien Roomservice, och scenografen Astrid Linnér.

2. Tapetsering och målarkrig

3. Konsten att bygga en bänk

4. Mysig belysning och glittrigt besök

Byggänget får besök av Maria Montazami från dokumentärserien Svenska Hollywoodfruar.

5. Vikten av återvinning

Byggänget får hjälp av Anna Braun från tv-serien "Fixa rummet".

6. Ett tyg blir till

7. Stök i köket

8. Den stora invigningsfesten

Byggänget får besök av inredningsbloggaren Elsa Billgren.

På UR.se hittar du även webbexklusiva faktaklipp som på dryga nittio sekunder förklarar saker som hur återvinning fungerar, hur man bygger med hållfasthet, hur en strömkrets fungerar och hur man gör en ritning i skala.

• särskolan
  • zafire vrba