​Tre nya versioner av SKAM på UR i vår

I vår blir det binge-fest för alla SKAM-älskare! Då publiceras inte mindre än tre olika versioner av norska succéserien SKAM på UR Play. UR har köpt in de franska, tyska och spanska versionerna av serien. Franska SKAM France och tyska Druck finns på UR Play från mars och spanska SKAM España kommer publiceras senare under våren.

Att Julie Andems norska succéserie SKAM har fått flera internationella versioner har väl knappast någon missat. UR har nu köpt in tre olika versioner av serien där vi på nytt får följa Sanas, Nooras, Evas, Chris och Vildes fina och svåra gymnasietid där de hittar fram både till sig själva och till varandra. Fast nu heter de istället till exempel Imane B, Amira, Mia, Manon, Hanna, Emma, Alex, Sam, Daffy och Kiki.

– Det känns fantastiskt roligt att kunna erbjuda det här fina innehållet till våra användare, säger Gabriella Thinsz, innehållschef på UR. Vi hoppas att den stora publiken som lockades av SKAM, kommer uppskatta möjligheten att återse sina favoritkaraktärer i ny tappning.

Men syftet är inte bara att glädja svenska SKAM-fans utan också att ge alla gymnasielärare i moderna språk ett spännande och inspirerande innehåll till undervisningen. Därför kommer serierna finnas även på plattformen UR Skola och kompletteras med lärarhandledningar. Även där publiceras serierna under våren.

– Vi tror på att igenkänningsfaktorn stärker lärandet, stöttar förståelsen och ökar motivationen, därför känns det extra roligt att kunna erbjuda det här materialet till språkundervisningen, fortsätter Gabriella Thinsz.

Följ oss i sociala medier för uppdatering på aktuella publiceringsdatum.

Instagram: https://www.instagram.com/ur_officiell/

Facebook: https://www.facebook.com/Utbildningsradion/