Två UR-program nominerade till radiopris

Två av UR:s program har nominerats i tävlingen New York Festivals World's Best Radio Programs. Det är barnradions Sanningen enligt Gunnar och Molly och Bildningsbyråns Jag vill ha en kvinnlig imam som har möjlighet att ta hem det prestigefyllda radiopriset.

Sanningen enligt Gunnar och Molly  tävlar i kategorin Bästa radioprogram för barn och unga. För manus och regi står Tove Jonstoij. Programmet skildrar vänskapen mellan Gunnar och Molly och hur svårt det kan vara att alltid hålla sig till sanningen.

– Himla kul! Och extra roligt att de har valt ut en produktion som bygger så mycket på att det är barn i huvudrollerna som den här. Jag tror aldrig jag har  jobbat med så motiverade och spelglada barn som Emil, Elsa och Agnes, alla blev på bra humör så fort de kom till studion, säger Tove.

Jag vill ha en kvinnlig imam tävlar i klassen för program som handlar om  religion. Programmet är gjort av Per-Axel Janzon och berättar om Bahareh som inte vill gå till moskén. Hon ber hemma eftersom hon vill slippa se hur män och kvinnor hålls åtskilda. Bahareh vill omtolka sin religion och ta bort de lagar i sharia som gör kvinnan underordnad mannen.

Tävlingen New York Festivals World's Best Radio Programs äger rum i New York den 23 juni.