UR och Stockholm Pride premiärvisar fem HBTQ-filmer under Pride-festivalen

Stockholm Pride och UR presenterar stolt Sverigepremiärerna av fem HBTQ-dokumentärer. Filmerna premiärvisas under festivalen Stockholm Pride på Kulturhuset 27-31 juli och sänds samma dagar i Kunskapskanalen. Därefter finns filmerna på UR Play.

UR har köpt in en rad dokumentärer med tydligt HBTQ-tema, filmer som väcker tankar och inspirerar. I Ryans Cassatas första kärlek får vi följa två tonåringars kamp för kärlek och identitet i en oförstående omvärld. Dokumentären George Takeis liv och kärlek skildrar på nära håll George Takei, känd för sin roll som Sulu i Star Trek men också för sitt intensiva sitt arbete för homosexuellas rättigheter.

– Det är riktigt bra filmer som kommer ha Sverigepremiärer under veckan tack vare samarbetet med UR, säger Sandra Ehne, ordförande för Stockholm Pride.

– Vi är jättestolta över dessa fem fantastiska dokumentärer och över att få visa dem på Stockholm Pride. Och genom Kunskapskanalen och UR Play blir de tillgängliga även för de som inte kan vara på plats i Stockholm. Vi hoppas att filmerna ska engagera och inspirera, säger Anna Birgersson-Dahlberg, inköpschef på UR.

MÅNDAG 27 JULI

Ryan Cassatas förstakärlek: 16:00 Pride House och 22:00 i Kunskapskanalen. Finns därefter på UR Play.

Jag är flicka sa pojken: 00:15 i Kunskapskanalen. Finns därefter på UR Play.

TISDAG 28 JULI

Transpersoner – att vara den man är: 16:00 Pride House och 22:00 i Kunskapskanalen. Finns därefter på UR Play.

ONSDAG 29 JULI

Låter jag gay: 16:00 Pride House och 22:00 i Kunskapskanalen. Finns därefter på UR Play.

TORSDAG 30 JULI

Jag är flicka sa pojken: 14:00 Pride House

George Takeis liv och kärlek: 16:00 Pride House och 21.50 i Kunskapskanalen. Finns därefter på UR Play.

FREDAG 31 JULI
Queer bibelbältet: 16:00 Pride House och 22:00 i Kunskapskanalen. Finns därefter på UR Play.

Kontakt till UR:

Anna Birgersson-Dahlberg